Číňané analyzovali záznam kulového blesku

30. leden 2014 | 06.00 |

Kulový blesk poutá svou tajemností odedávna pozornost lidí. Existuje celá řada zaznamenaných pozorování  tohoto fyzikálního jevu, nicméně stále se jej nedaří uspokojivě vysvětlit. Velká variabilita projevů kulového blesku dává totiž spoustu nejrůznějších možností, jakou má vlastně podstatu. Ani provedené experimenty v laboratořích dosud nedávají jednoznačnou odpověď. Čínským vědcům se nyní podařilo zachytit kulový blesk na digitální záznam a rozebrat jej na základě spektroskopie.

Tým čínských vědců ze Severozápadní univerzity snímal vysokorychlostními kamerami průběh bouřky na Čching-chajské plošině. Přitom se jim podařilo zaznamenat ve vysokém rozlišení kulový blesk o průměru kolem pěti metrů. Škoda jen, že záznam trvá pouze 1,5 s. Byl totiž pořízen při úderu čárového blesku do země v okamžiku, kdy nebyla vysokorychlostní kamera s frekvencí 3 000 snímků za sekundu, zrovna v režimu nepřetržitého záznamu.

Ze záznamu vědci zjistili rychlost žhavé koule kolem 8 m/s, přičemž měnila svou barvu z fialové na bílou, pak oranžovou, pak opět bílou a nakonec červenou. Spektrální analýzou záznamu se vědcům podařilo prokázat jasné emisní stopy křemíku, železa a vápníku. To by potvrzovalo předpoklad, že kulový blesk vzniká po úderu blesku do půdy bohaté na křemík.

Nahrává to tak teorii křemíkového blesku, kterou v roce 2000 rozpracovali novozélandští fyzikální chemici John Abrahamson a James Dinniss z Cantenburské univerzity. Vědci tvrdí, že při úderu blesku do země se místo prudce zahřeje a z křemičitanů a SiO2 mohou vzniknout nanočástice čistého křemíku, SiO a SiC. Elektrický náboj nanočástic způsobí jejich seřazení do řetězce, který je v podobě koule vytlačen ze země na povrch. Tady dojde k prudké oxidaci, při které se uvolňuje velké množství energie ve formě tepla a světla. Na povrchu celé takto vzniklé struktury se pak vytvoří obal, který brání další oxidaci. Útvar zaujme kulový tvar s nejmenší možnou energií, který je na svém povrchu relativně chladný. Uvnitř koule je však vysoká teplota vlastního obsahu, který může buď postupně vychladnout nebo zakončit svou existenci masivní explozí.

Tato teorie však uspokojivě nevysvětluje jiné typy kulových blesků – např. v kabině letadel.

1 ˇ 2 ˇ 3 ˇ 4 ˇ 5