Olympijská pochodeň v kosmu

7. únor 2014 | 20.00 |

Na cestě z řecké Olympie do olympijského města Soči urazila olympijská pochodeň trasu dlouhou 65 000 km.  Pochodeň je přizpůsobena svým tvarem a vyvážením co nejpohodlnějšímu držení při běhu.  Má hmotnost asi 1,8 kilogramu, vysoká je 95 centimetrů a její rukoje spolu se středovou ozdobnou částí jsou odlity z mimořádně pevného a průhledného polymeru. Při svém putování se pochodeň vyskytla na mnoha zajímavých místech: ruský jaderný ledoborec "50 let vítězství" ji dopravil k severnímu pólu, potápěla se do nejhlubších míst jezera Bajkal, byla vynesena na vrchol nejvyšší kavkazské hory Elbrus a také se objevila ve volném kosmu.

Atrapy olympijské pochodně byly ve vesmíru už před olympiádami v Atlantě v roce 1996 a v Sydney v roce 2000, kam je dopravily ještě americké raketoplány. Tentokrát vynesla na oběžnou dráhu pochodeň kosmická loď Sojuz TMA-11M s tříčlennou mezinárodní posádkou (ruský velitel Michail urin, Japonec Koiči Wakata a americký astronaut Richard Mastracchio) z kazašského kosmodromu Bajkonur, která se také spojila s Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS). Poprvé však byla předána v otevřeném kosmu při výstupu kosmonautů Olega Kotova a Sergeje Rjazanského v sobotu 9. listopadu 2013.

Pochodeň ale zapálená nebyla z bezpečnostních důvodů, které je nutné respektovat uvnitř kosmické lodě. Záběry předávání pochodně v kosmu zaznamenaly kamery na helmách kosmonautů a uveřejnila je ruská státní televize a také americká NASA. Oheň zůstal zažehnutý na Bajkonuru, ale podle tvrzení kosmonauta jurina prý cestoval oheň do vesmíru ve speciální schránce s vytvořeným relé a vlastním hořákem.

Dalším bezpečnostním prvkem bylo připoutání pochodně jistící karabinou, aby kosmonautům neuletěla a nestala se dalším kosmickým smetím, které by mohlo ohrožovat například ISS.

Po 3 dnech pobytu ve vesmíru byla pochodeň dopravena zpět na Zemi trojící kosmonautů: Rusem Fjodoemr Jurčichinem, Američankou Karen Nybergovou a Italem Lucem Parmitanem.

1 ˇ 2 ˇ 3 ˇ 4 ˇ 5