Jak pracuje airbag?

21. únor 2014 | 06.00 |

Airbag je bezpečnostní polštář, bez kterého se dnes neobejde žádné nově vyrobené auto. Společně s bezpečnostními pásy se stará o bezpečnost řidiče, ale i dalších spolujezdců. Čelní airbag řidiče je umístěn přímo v hlavě volantu, airbag spolujezdce je ukryt pod krytem v přístrojové desce. Některé vozy mají dále boční, hlavové a kolenní airbagy. Při aktivaci airbagu dojde k porušení krytu airbagu na předem určených místech a k nafouknutí plynového vaku. Jenže jak to celé tak rychle a spolehlivě funguje?

Zařízení podobná dnešnímu airbagu se používala už ve 40. letech minulého století v leteckém průmyslu. Za vynálezce je považován John W. Hetrick, který jej patentoval v roce 1953. Senzor pro detekci nárazu v roce 1967 prodal americký vynálezce Allen Breed firmě Chrysler. V roce 1972 zavedl Chevrolet airbag do sériové výroby vozů v modelu Impala. 

Nafouknutí plynového bezpečnostního polštáře iniciuje náraz, kdy snímače zrychlení (akcelerometry) naměří do 25 ms mezní hodnoty. Řídicí jednotka vyšle signál do příslušných airbagů. V nich se uzavře elektrický obvod, dojde k zahřátí odporového drátu a vzniklým teplem se rozběhne exotermická chemická reakce. Z azidu sodného vzniká sodík a dusík. Vzniklý kovový sodík dále reaguje s přítomným dusičnanem draselným za vzniku dalšího objemu dusíku. Do 30 ms od nárazu se odtrhne kryt airbagu a vak se plní vzniklým dusíkem, který do 60 ms zachycuje náraz člověka.

Po 110 ms od nárazu je řidič zcela ponořen do airbagu a začíná se pohybovat zpět. Krátce po aktivaci se však airbag automaticky vyfoukne; pasažér tak zpravidla zaregistruje až vyfouknutý airbag. Při chemické reakci vzniklý oxid draselný a sodný reagují s oxidem křemičitým a vzniká křemičité "sklo", které se z airbagu dostane ven spolu s desinfekčním práškem.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře