Duhový úkaz na Venuši

1. duben 2014 | 06.00 |
›

Chemické složení atmosféry planety Venuše zkoumá už 8 let sonda evropské Evropské kosmické agentury (ESA) Venus Express. Data pořízená v červenci roku 2011, která nyní ESA zveřejnila, ukazují záběry optického jevu v její velmi husté atmosféře – hovoří se o tzv. gloriole.

Tento pozoruhodný úkaz zaznamenaný poprvé na jiné planetě než je naše Země má svůj původ v drobných kapičkách kyseliny sírové, která se v atmosféře Venuše běžně vyskytuje. Částice, na kterých dochází k ohybovým jevům mají v tomto případě průměr 1,2 mikrometru. Při pozorování glorioly na Zemi je nutné, aby se pozorovatel nacházel mezi deštěm a Sluncem, nejlépe na vrcholcích hor či v letadle. Tento úkaz se na Zemi často označuje Brockenský přízrak, podle hory Brocken v pohoří Harz v Německu, kde byl často pozorován. Pro mnohé horolezce byl tento nádherný úkaz spojován s přicházejícím nebezpečím ohrožení života.

Družice Venus Express gloriolu zachytila z výšky 6000 km asi 70 km nad povrchem Venuše. Šířka takto zaznamenaného úkazu byla okolo 1200 km.