Osmóza s gumovým vejcem

23. duben 2014 | 06.00 |

Gumové vejce, které si připravíme rozpuštěním skořápky v octu, se dá použít i dalším fyzikálním experimentům. Jedním ze zajímavých pokusů je sledování osmózy, která zde velmi názorně probíhá díky vytvořené tenké bláně na povrchu vajíčka. Nejprve však vajíčko ponoříme do hodně sladkého sirupu.

Vnitřek vajíčka – bílek a žloutek, jsou tvořeny z většiny molekulami vody a pak molekulami bílkovin. Bílkoviny mají dlouhé a protáhlé molekuly, které nemohou tenkou blánou z vajíčka ven pronikat. Zato molekuly vody jsou mnohem menší a pronikají z útrob vajíčka ven přes blánu tvořící polopropustnou membránu do okolního prostředí sladkého sirupu. Když rozpouštědlo (v tomto případě voda) postupuje přes polopropustnou membránu z prostoru s méně koncentrovaným roztokem do prostoru s více koncentrovaným roztokem, hovoříme o osmóze. Původní objem vajíčka se začne během několika desítek minut výrazně zmenšovat.

Pak však "polovyfouklé" vajíčko ponoříme do sklenice s obyčejnou vodou a osmóza začne probíhat opačným směrem. Opět máme vedle sebe dva roztoky oddělené polopropustnou membránou, která je propustná pouze pro molekuly rozpouštědla – vody, která se tlačí dovnitř, aby se koncentrace obou roztoků vyrovnaly. Vajíčko se začne nafukovat a zvětšovat svůj objem. Po několika dnech do sebe nasaje tolik vody, že může i prasknout.