Dnešní průlet planetky kolem Země

13. leden 2010 | 05.00 |

2010AL30Další útok z vesmíru se dnes chystá na naši Zemi.  Asi ve 13:16 hodin proletí kolem Země malá planetka 2010 AL30. Proletí ve vzdálenosti asi 125 000 km od Země, což je za posledních 100 let nejmenší vzdálenost průletu. Připomínám, že současná přibližná vzdálenost mezi Zemí a Měsícem  je kolem 400 000 km. Těleso objevil systém dalekohledů GEODSS  v Lincolnově observatoři v Novém Mexiku v USA 10. ledna. Planetka nás zřejmě neohrozí - to by už byl jiný poprask! Pokud by se přece jenom dostala do střetu se zemskou atmosférou, tak by se v ní zřejmě rozpadla a na povrch Země by mohly dopadnout pouze malé úlomky.

Planetka 2010 AL 30 má v průměru velikost kolem 10 metrů. Zajímavé jsou nejasnosti o původu této planetky. Někteří odborníci se totiž domnívají, že se nejedná o planetku, ale protože se pohybuje po dráze podobné dráze Země,  by se mohlo jednat o lidmi vypuštěné umělé kosmické těleso. Spekuluje se o tom, že by to mohl být například jeden z posledních stupňů nosné rakety Saturn 5, které v 60 letech směřovaly s kosmonauty k Měsíci v rámci projektu Apollo.

Pozorováním planetek se u nás zabývá astronom Miloš Tichý z jihočeské observatoře na Kleti, který uvedl že vzhledem k zjištěné rychlosti 9,5 km/s je pravděpodobné, že jde spíše o planetku. Astronomové sledují objekt radarem, který zaznamená jeho odrazivost, barvu, tvar i velikost.

Trajektorie objektu: http://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=2010%20AL30;orb=1