Vlečný vodní paprsek

15. srpen 2014 | 06.00 |

Dopad kamene na vodní hladinu způsobuje vznik postupného vlnění příčného, které se od místa dopadu šíří v kruhových vlnoplochách. Tak se kmitání přenáší látkovým prostředím, aniž by docházelo k přenosu látky. Šíří se pouze energie kmitání prostředím. Fyzikové z Australské národní univerzity provedli jednoduchý experiment, kdy rozkmitáním vodní hladiny došlo k přitahování pingpongového míčku ke zdroji kmitání na vodní hladině. Demonstrovali tak vznik ze sci-fi známého "vlečného paprsku", ale na vodě, Zajímavostí je, že pro tento objev dosud není uspokojivé matematické vysvětlení. Podobného efektu dosáhli i čeští vědci z Ústavu přístrojové techniky v Brně, kterým se podařilo dokonce laserovým paprskem táhnout objekty za sebou jako ve sci-fi.

Vědci Hua Xia a Nicolas Francois generovali na vodní hladině v nádobě mechanické vlnění hladiny vody, které vytvářelo různé druhy vířivého proudění. Ve vhodném nastavení experimentu však najednou došlo k překvapivému chování pingpongového míčku plovoucího na vodní hladině. Začal se pohybovat směrem ke generátoru vlnění, jako kdyby byl tažen neviditelným vodním paprskem. Tato jednoduchá technika umožnila vědcům ovládat míček na vodní hladině. Díky vhodným frekvencím a velikosti vln se jim podařilo pohybovat s míčkem v požadovaných směrech.

Vytvořeným vlněním vznikají na vodní hladině víry, které způsobují proudění v povrchové vrstvě kapaliny v potřebných směrech. Nejžádanějším a nejpřekvapivějším výsledkem je právě pohyb míčku směrem ke zdroji vlnění. Využití tohoto dosud matematicky nezdůvodněného efektu by mohlo být například při manipulaci s ropnými skvrnami a jinými plovoucími objekty při čištění moře a pláží.