7 zrnek mezihvězdného prachu

19. srpen 2014 | 06.00 |

Časopis Science uveřejnil zprávu, že v kosmickém prachu, který zachytila v roce 2006 sonda Stardust a přinesla zpět na Zemi, se nacházelo sedm zrnek mezihvězdného prachu. Sonda Stardust byla v roce 1999 vyslána NASA ke kometě 81P/Wild-2, aby při průletu její kómou, z ní zachytila kolektorem velikosti tenisové rakety vzorky prachu. Od srpna do prosince 2002 pak pokračovala sonda ve sběru mezihvězdného prachu do dalšího kolektoru. Během 195 dní sonda lapila zmiňované částice pocházející z oblasti mimo sluneční soustavu.

Po přistání návratového pouzdra, které se řítilo do atmosféry rychlostí až 12,9 km/s, a nejméně 3x se odrazilo od země, následovala analýza nasbíraných vzorků. Při ní asistovalo až 30 000 dobrovolníků z řad odborné veřejnosti pomocí softwaru Stardust @ home na domácích počítačích, tabletech či aplikacích v mobilních telefonech. Ti všichni jsou uvedeni jako spoluautoři výzkumu.

Vědci nyní ohlásili, že objevení "cizí návštěvníci" jsou nečekaně rozmanití. Po extrahování částic a jejich analýze tvrdým rentgenovým zářením, výzkumníci dospěli k závěru, že nalezená zrníčka mezihvězdného prachu obsahovala krystalické minerály. Tři malé částice obsahují sulfidy, ale další zrnka jsou bez síry. To je náznakem, že Stardust mohla při svém letu ochutnat dvě různé populace mezihvězdného prachu.

Vědci dále plánují měření obsahu izotopů kyslíku uvnitř zrníček – odtud právě vyvozují, že mohou díky odlišnostem pocházet z oblasti mimo sluneční soustavu.

Získané částice jsou cenným materiálem zřejmě z několik miliónů let staré supernovy.