Papírový mikroskop za 10 Kč

11. září 2014 | 06.00 |
›

Vědci ze Stanfordovy univerzity připravili pro země "třetího světa" jednoduchý a cenově dostupný mikroskop. Do 130 zemí světa zašlou během tohoto roku všem zaregistrovaným zájemcům jednoduchý skládací mikroskop Foldscope. Poskládají si jej podle obrázkového návodu z barevného kartonu papíru, podobně jako origami. Vědci tak otestují svůj vynález na spoustě praktických situací, kterými mikroskop vystaví jej nápadití uživatelé. Pokud se nápad osvědčí, dokážu si představit, že jej v budoucnu mohou distribuovat v rámci svého marketingu různé firmy v podobě papírového balení svých produktů.

Mikroskop je vytištěný na kartónu papíru a potažený vrstvičkou plastu. Jeho barevně odlišené komponenty jdou snadno z kartonu vyloupnout. Pak jen závisí na šikovnosti a přesnosti jeho "konstruktéra", který je s pomocí rukou či kleštiček zpřehýbá do požadovaných tvarů.  Ruční skládání se prý hodně blíží i strojovému složení takového výrobku z papíru v továrně.

Mikroskop Foldscope je lehoučký, snadno skladovatelný, díky použitému materiálu velmi ohebný, snadno se skladuje a vydrží i pošlapání botami. Jeho čočky jsou vyrobeny jako kapky polymeru s výbornými optickými vlastnostmi. Nejlevnější varianta při velkém nákladu vychází v přepočtu na neuvěřitelných 10 Kč, varianta s čočkou pro vyšší zvětšení pak vyjde na dvojnásobek.

Vědci připravili desítky konfigurací tohoto mikroskopu, které jsou připraveny pro nejrůznější zvětšení a tím pro velké množství účelů. V medicíně tak mohou posloužit pro základní diagnostiku tkání či bakterií, ve školství ke zkoumání povrchu rostlinných pletiv či částí těl živočichů, v kriminalistice pro základní zběžné šetření či zkoumání materiálů techniky přímo na místě.

V některých "složitějších" konfiguracích mikroskopu je použita za zdroj světla LED dioda, kterou napájí knoflíková baterie do hodinek.

Tyto mikroskopy se tak mohou stát snadno použitelnými v nemocnicích rozvojového světa při testování  vzorků lidí nakažených například malárií či ve školách při experimentálním zkoumání. Mohou zachránit spoustu lidských životů.

Papírový mikroskop Foldscope  zvětšuje podle dostupných informací asi 400x a jeho zobrazení  je natolik ostré, že najde určitě ještě mnohá další vhodná uplatnění.