Osedlá si dnes modul Philae svou kometu?

12. listopad 2014 | 06.00 |

Po 10 letech putování dnes 12. 11. 2014  završí sonda Rosetta  svou misi ke kometě Čurjumov-Gerasimenko/ 67P. Poprvé v historii kosmonautiky bude na kometě vysazen přístroj vyrobený lidmi – modul Philae. Ten se v případě úspěšného přistání dokonce zavrtá do jejího povrchu do hloubky čtvrt metru a poskytne lidstvu analýzu chemických prvků obsažených ve zkoumaném vzorku.

Sonda Rosetta vyslaná Evropskou kosmickou agenturou (ESA) si už kometu prohlíží ze vzdálenosti 10 km, aby posléze ze vzdálenosti 20 km od jejího povrchu zaútočila po 7 minutovém zážehu svým modulem. Modul Philae dostal v minulých hodinách instrukce pro přistání a čeká se jen na správnou pozici sondy na oběžné dráze kolem komety. Vlastní sestup pak začne probíhat zcela automaticky a se zpožděním 28 minut bude řídící středisko sledovat úspěšnost sedmihodinového sestupu modulu. Modul bude při přistávání kopírovat dopřednou dráhu komety, aby jeho přistání bylo co nejměkčí.

I když složení komety odborníky nemůže příliš překvapit, těžko se dá odhadnout, jak modul na kometě vlastně "zakotví" svými chapadlovitými harpunami. Snad se nesvalí po nějakém svahu a bude tryskami nasměrován do polohy, ve které bude možné navrtat povrch komety. Ten může být podle některých odhadů prachovitý, ale není vyloučeno že dosedne i ledovou plotnu. Zda se vše vědcům podařilo, se dozvíme po 16. hodině našeho času.

Přiblížení ke kometě s využitím gravitačního praku: http://i.imgur.com/TUkKuhf.gif