Hledejte úlomky meteoritu na Vysočině

20. prosinec 2014 | 10.00 |

V úterý 9. 12. 2014 v 16 hodin 16 minut a 46 sekund rozzářil oblohu nad východní částí České republiky velmi jasný meteor – bolid. Zaznamenaly jej, letící směrem od Opavy, čtyři automatické celooblohové kamery na stanicích české části Evropské bolidové sítě.  Úlomky bolidu dopadly na Českomoravskou vysočinu, kam se jej zatím neúspěšně vydali hledat pracovníci Astronomického ústavu. Protože předpokládané místo dopadu meteoritu leží v členitém lesním terénu, žádají astronomové o pomoc při jeho nalezení.

Světelný úkaz provázející dopad vesmírného tělesa začal ve výšce kolem 100 km nad Opavou, kdy se pohyboval rychlostí 22 km/s. Při svém letu jihozápadním směrem dosáhl jasnosti Měsíce v úplňku ve výšce 37 km severovýchodně od Vírské přehrady a zmizel z oblohy ve výšce asi 25 km na jihovýchod od Žďáru nad Sázavou. Jeho zaznamenaná světelná stopa trvala zhruba 9 sekund a rozžhavené těleso přitom překonalo vzdálenost 170 km. V závěrečné fázi svého letu zpomalilo svou rychlost až na 5 km/s.

Astronomové mezitím zjistili, že těleso o hmotnosti zhruba 200 kg si to k Zemi zamířilo z oblasti asteroidů mezi Marsem a Jupiterem.  Při vstupu do zemské atmosféry mělo průměr kolem poloviny metru a postupně se rozpadalo na menší úlomky. Před vlastní dopadem mělo hmotnost pouze kolem 1 kilogramu. Předpokládá se, že jeho části se budou nacházet v pásu dlouhém zhruba 30 kilometrů a širokém asi čtyři kilometry, od Vírské přehrady až k obci Bohdalov. Jeho největší část by měla dopadnout do lesního porostu jihozápadně od obce Rudolec.

Astronomové místo dopadu nejdříve před veřejností tajili, protože měli obavy, že meteorit najdou amatérští hledači, kteří se snaží kdeco zpeněžit. Poté, co ani astronomové s detektory kovů úlomky meteoritu nenašli v členitém lesním porostu, obrátili se na veřejnost. Pokud by se části meteoritu podařilo objevit, jednalo by se o 23. meteorit s rodokmenem na světě – meteorit se známou dráhou letu ve sluneční soustavě. A v této činnosti patří naši astronomové ke světové vědecké špičce.

Úlomky meteoritu mohou být neobvykle těžké kameny se sametovou černě až černohnědě zbarvenou kůrou a na případném lomu mohou být světle šedé.

Takže, pokud se vám podaří nalézt nezvykle vypadající kámen ve zmiňované oblasti, pak kontaktujte:
Pavla Spurného, vedoucího oddělení meziplanetární hmoty AsÚ AV ČR a koordinátora Evropské bolidové sítě.

Adresa: Astronomický ústav AV ČR, oddělení MPH, Fričova 298, 251 65 Ondřejov