Srážka asteroidů v přímém přenosu

15. únor 2010 | 06.00 |

srážka asteroidůPočátkem ledna 2010 překvapil astronomy snímek, který v rámci vyhledávacího projektu LINEAR (Lincoln Near-Earth Asteroid Research program) zachytil dosud neznámý objekt. Vědci se dohadovali, zda se jedná o netradiční kometu nebo o planetku. Přikláněli se spíše ke kometární povaze zachyceného objektu. Kometa ale měla neobvyklý vzhled, měla jen malou komu bez centrální kondenzace a dlouhý přímý ohon. Kometa dostala označení P/2010 A2. Jenomže Hubbleovu vesmírnému teleskopu se podařilo vyfotografovat větší detaily této "komety". A srážka asteroidů v přímém přenosu byla na světě.

V okamžiku, kdy Hubble objekt pozoroval, byl asi 290 milionů km od Slunce a 145 milionů km od Země. Fotografie získané Hubblem 25. a 29. ledna 2010 odhalily složitou vláknitou strukturu ve tvaru písmene X, která rozhodně kometu nepřipomínala. Hlavní jádro domnělé komety leželo mimo vlastní prachové halo, což bylo zvláštností u komet dosud nepozorovanou. Průměr jádra byl odhadován na pouhých 140 m. Dokonce se hovořilo o jakémsi "mutantu" komety.

Komety obvykle vlétají do sluneční soustavy z  Kuiperova pásu nebo Oortova mračna. Když se kometa přibližuje ke  Slunci, vlivem slunečního záření začíná na jejím povrchu  sublimovat led a do okolí tryská materiál z pevného jádra. Ale snímkem zachycený objekt se zřejmě vytvořil jinak. Jeho oběžná dráha nakonec vedla skrz teplejší vnitřní část pásu asteroidů, kde jsou suchá kamenná tělesa, chudá na prchavý materiál. Proto se vědci domnívají, že pozorovaný ohon je spíš výsledkem srážky dvou menších těles. Snímky zobrazující trosky z prachu a úlomků hornin naznačily, že se zřejmě jedná o čelní kolizi dvou asteroidů, kterou se dosud ale pozorovat nepodařilo.

Podle Davida Jewitta z Kalifornské univerzity v Los Angeles jsou na snímcích zachycená vlákna pravděpodobně tvořena vyvrženým prachem a štěrkem z jádra. Některé části z nich odvál radiační tlak slunečního světla, což mělo za následek vytvoření rovných pásů prachu připomínajících kometu s ohonem. Vlákna obsahují pohybující se prachové shluky, které zřejmě pocházejí z malých neviditelných mateřských těles.

Srážky asteroidů se odehrávají rychlostmi kolem 5 km/s a proto je jejich vzájemné setkání velmi destruktivní. Přitom se uvolní velké množství jejich kinetické energie a tak nám o sobě taková kosmická srážka dá vědět.