Kometa Lovejoy je nyní viditelná pouhým okem

26. leden 2015 | 18.00 |

Po několika dnech naprosto zatažené noční oblohy nastává i v ČR možnost sledovat na vlastní oči kometu C/2014 Q2 známou pod označení Lovejoy.  Kometu objevil australský amatérský astronom Terry Lovejoy 17. srpna 2014. Je to už jeho čtvrtá kometa, ale zdá se, že by mohla být výjimečná. Zpočátku měla jasnost 14,8 magnitudy a vypadalo to, že nebude nijak výrazným objektem noční oblohy. Její trajektorie je navíc kolmá k dráze naší Země, což bylo důvodem, že ještě koncem loňského roku byla dobře vidět pouze na jižní polokouli. V těchto dnech si to však začíná frčet přímo nad našimi hlavami.

Kometa prolétává nejbližším bodem u Slunce (perihelium = přísluní) 30. ledna 2015 ve vzdálenosti asi 1,3 AU od Slunce a mohla by zde dosáhnout jasnosti až kolem 8 mag. To je docela solidní viditelnost i pouhým okem - samozřejmě v oblastech, které nejsou v noci přesvětleny světlem z měst.

Dráhu komety pocházející z Oortova oblaku astronomové neustále zpřesňují a podle propočtů už u Země tato vlasatice byla někdy před 11 tisíci lety. Gravitační působení Slunce však způsobilo, že se k nám opět vrátí dokonce dříve -  za 8 tisíc let.

Od Země se sice už několik dnů vzdaluje, ale stále se blíží ke Slunci, takže zatím neslábne. Pouhým okem bude viditelná přinejmenším do konce ledna, dalekohledem až do léta.

K nalezení komety na obloze použijeme souhvězdí Persea, které se zvečera nachází nad jižním obzorem. Pokud prodloužíme vzdálenost mezi hvězdami Mirfak a Algol na dvojnásobek, pak dorazíme ke kometě. Nachází se v  souhvězdí Býka. V nejbližších dnech zamíří Lovejoy na obloze směrem od souhvězdí Berana k Trojúhelníku. Pak zamíří k Andromedě. Nejlepší pozorovací podmínky jsou v první polovině noci, kdy je kometa vysoko nad obzorem. Po půlnoci klesá kometa k západnímu horizontu, kam se ukryje po 2. hodině ranní.

Při dobrých pozorovacích podmínkách můžete spatřit kometu jako nazelenalou hvězdičku s rozmazaným kraťoučkým ohonem. V dalekohledu bude její ohon výraznější.