Vyrob si homopolární motorek

30. prosinec 2009 | 06.00 |

V roce 1821 vynalezl o Vánocích britský chemik a fyzik Michael Faraday velmi zajímavý a také jednoduchý rotační stejnosměrný elektromotor (v anglické literatuře označovaný jako homopolar motor - vhodné heslo do vyhledávačů). Faraday byl v této době inspirován pokusy dánského fyzika Christiana Oersteda, který objevil souvislost mezi elektrickým proudem a magnetismem. Kolem vodiče protékaného proudem vzniká magnetické pole, které způsobí například vychýlení magnetky v blízkosti tohoto vodiče. Faradaye napadlo, zda by neexistovala i opačná souvislost - z magnetického pole získat elektrický proud.

Faraday elektromotorVlivem svého vzoru - chemika Sira Humpryho Davyho a Williama Hyde Wolastona objevil elektromagnetickou rotaci a objevil tzv. homopolární motor. Vyrobil jej ze dvou nádržek s vodivou rtutí. Do jedné z nádržek byl do rtuti částečně ponořený drát.  Další drát byl ponořen do druhé nádržky, kde byl u dna upevněný zalitým voskem tyčový magnet vyčnívající mírně nad hladinu. Jak tento drát i magnet se mohly volně pohybovat. Do dna nádobek byl zavedený vodiči elektrický proud z baterie. Magnet i pověšený drát se pak začaly otáčet a prototyp "elektromotoru" byl na světě. Drát obíhající kolem magnetu pak prokazoval, že kolem drátu proud vytvořil otáčivé magnetické pole. Příčinou otáčení je Lorenzova síla, která je vektorovým součtem elektrické a magnetické síly působící na vodič.

Jednoduchý homopolární motor - název zřejmě vznikl z toho, že se nemění polarita použitého zdroje, si vyrobíme z komponent neobsahujících jedovatou rtuť. Použijeme vhodný silný magnet nebo více vrstev magnetů. Ideální je použít silný neodymový magnet. Pokud nemáme kruhový magnet, pak naněj můžeme položit položit vhodnou kruhovou kovovou podložku. V českých zemích se osvědčila dvoukoruna. Na ni umístíme tužkový monočlánek typu AA.  Na závěr použijeme vhodně vytvarovaný kovový drát nejlépe z mědi. Drát tvarujeme podle povahy námi vymyšleného pokusu - inspirací vám může být několik uveřejněných videí. A pak už jen nezbývá obdivovat námi vlastnoručně vytvořený motorek v praxi.