Spící modul Philae se na kometě probudil

14. červen 2015 | 16.14 |

Když 11. listopadu 2014 přistál modul Philae na kometě Čurjumov–Gerasimenko, šlo o velký úspěch Evropské vesmírné agentury. Modul se odpojil od sondy Rosetta a při dopadu na povrch komety se jej nepodařilo hned napoprvé udržet na povrchu. Po dvojím přeskočení se nakonec usadil na nepříliš vhodném místě.  Modul se pak po 60 hodinách od dosednutí odmlčel a s napětím se očekávalo, zda časem neobnoví spojení se Zemí. To se podařilo! V sobotu 13. 6. 2015 modul v průběhu 85 sekundového spojení kontaktoval Zemi.

Modul na kometě přistál zřejmě  v pozici, kdy mu okolí terén bránil získávat energii ze slunečního záření. Kometa se na své pouti kolem Slunce nyní asi otočila do pozice, kdy došlo k oživení solárních panelů modulu. Pracuje za teploty -35°C  a panely mu poskytují výkon kolem 35 wattů.

Modulu se podařilo na Zemi odeslat přes 300 připravených  datových balíčků a v záloze jich má nachystáno k odeslání dalších kolem 8 000. Modul zřejmě odesílá informace o struktuře místa svého přistání, povrchové teplotě, magnetickém poli,  dopadajícím slunečním záření a analyzuje složení vzorků získaných z komety.

Vědci s napětím očekávají další pokus modulu o kontakt, aby vyhodnotili, co se vlastně s ním stalo.