Suchá voda? Novec 1230

18. červenec 2015 | 06.00 |

Internet se hemží experimenty se záhadnou, čirou kapalinou. Když do ní při varu ponoříte celou dlaň, neopaříte se. Chcete-li si v ní uvařit sáčkový čaj, máte problém jej do ní vůbec ponořit. A co teprve kostka cukru – ta v ní dokonce plave. Rozpustná káva se v ní odmítá rozpustit a vrcholem všech ukázek je ponoření mobilu, tabletu či celé zapnuté obrazovky, kdy technika nepřestane pracovat. Tak si klidně můžete sledovat televizi zapnutou v napuštěném akváriu nebo si v něm zapnete elektrickou žárovku v lampičce. Co je to za zázračnou kapalinu a k čemu se hodí?

Jde o kapalinu Novec 1230. Její chemický vzorec je C6F12O. Tento fluorketon vyvinutý společností 3M se používá jako hasící kapalina, která nemusí být skladována ve stlačeném stavu. Jako chemicky čisté hasivo se využívá při hašení cenných předmětů (elektroniky, archiválií) tam, kde by je voda mohla nenávratně poškodit. Její teplota tání je -108°C, takže se dá používat jako kapalina i pod bodem mrazu vody. K varu dochází už při 49 °C a to je důvodem, proč do ní při varu ještě můžeme bezpečně ponořit třeba ruku. Má poměrně vysokou molární hmotnost (316,05 g/mol), rozměry jejich molekul jsou ve srovnání s obyčejnou vodou obrovské. Proto je nesmáčivá a neproniká mezi skuliny například papíru a tím jej vůbec nenarušuje.

Její hustota 1723 kg/m3 je větší než u vody (1000 kg/m3), proto v ní plovou i některé materiály, které to ve vodě (díky své větší hustotě) neumí. Kapalina se nemíchá s vodou a tak v řadě fyzikálních experimentů je možné pozorovat jejich oddělené obarvené vrstvy, kdy je Novec 1230 u dna nádoby.

Při pokojové teplotě je  Novec 1230 v kapalném stavu, ovšem při rozstřiku se chová jako plyn. Snadno se totiž vypařuje, jeho měrné skupenské teplo vypařování je 88,1 kJ/kg, proto vzniklý plyn (obsahující pouze 1 atom kyslíku v molekule) nepodporuje hoření a hasí svým chladícím účinkem. Už při odzátkování nádoby s touto kapalinou vzniká dostatek par, aby spolehlivě uhasily například hořící svíčku v nádobce.

Novec 1230 neobsahuje volné ionty, tím tato kapalina není elektricky vodivá a při hašení či tolik oblíbeném potápění elektroniky nepoškozuje elektrická zařízení. Při hašení takových zařízení, není navíc nutné je vůbec vypínat. Tak nedochází k přerušení důležitých provozů nebo ke ztrátě dat.

Kapalina je ekologicky nezávadná, nepoškozuje na rozdíl od jiných halogenidů, ozónovou vrstvu a rozkládá se v atmosféře už za 5 dnů.

Je samozřejmě nepitná, v přítomnosti lidí nevytváří nebezpečné podmínky pro jejich zdraví. Tím se stává zajímavým materiálem také pro řadu fyzikálních experimentů.