Dejte názvy povrchovým útvarům na Plutu

30. červenec 2015 | 06.00 |

Tajemství trpasličí planety Pluto jsou nyní postupně odhalována. Od roku 1930, kdy byl objeven americkým astronomem Clydem Tombaughem jako 9. planeta sluneční soustavy, se jeho podobizna zpočátku měnila velmi pomalu. Na astronomických snímcích byl Pluto zachycen snad už v roce 1909 na Yerkesově observatoři ve Williams Bay ve Wisconsinu jako nenápadný bod. Teprve s rozvojem počítačové techniky byla vytvářena mapa jeho povrchu z pozorování přechodů jeho měsíce Charonu přes jeho povrch. Další obrazy povrchu Pluta přineslo složení mnoha snímků Hubbleova dalekohledu. Teprve až sonda New Horizons, která nedávno kolem něj prolétla, přinesla jeho detailnější tvář.

Asi nejslavnějším snímkem Pluta je nyní jeho fotka celé polokoule, složená ze 4 snímků kamery LORRI ze vzdálenosti 768 000 km, na které je zaznamenána bílá skvrna ve tvaru srdce, už pojmenovaná po objeviteli Pluta Clyde Tombaughovi (Tombaugh Regio). Srdce je vlastně obrovskou plání tvořenou masivním příkrovem dusíkového a metanového ledu, který zde sublimuje a desublimuje.

Další části povrchu Pluta dostávají průběžně pracovní názvy: pohoří Norgay Montes, světlá oblast Sputnik Planum, tmavá oblast Cthulhu (dříve též známá jako "hlava velryby") či jiná tmavá oblast Krun.

Mezinárodní astronomická unie vyzvala širokou veřejnost, aby přinášela návrhy nových pojmenování částí povrchu a pak a následně o nich hlasovala. Názvy však nemohou být libovolné, ale musí vycházet z těchto 3 uvedených oblastí:
– jména průzkumníků, vesmírných misí, kosmických lodí, vědců a techniků;
– jména fiktivních průzkumníků a cestovatelů, názvy míst jejich původu a cílů cest, jejich dopravních prostředků  (vesmírných lodí atp.) a také jména spisovatelů a umělců;
– názvy podsvětních říší a míst v podsvětí (dle představ v různých světových kulturách), jména cestovatelů podsvětím a tvorů žijících v podsvětí.