Objev pentakvarků

10. srpen 2015 | 06.00 |

Šest druhů kvarků patří podle standardního modelu částicové fyziky k elementárním, tedy dále nedělitelným částicím, ze kterých se skládá náš svět. Existenci kvarků předpověděli v roce 1964 nezávisle na sobě Gell-Mann a Zweig.  Samotný název kvark je podle Gell-manna zvukomalebným označením  částice ze slovního spojení "Tři kvarky pro pana Marka!" podle knihy Jamese Joyce  - Finnegans Wake (Plačky nad Finneganem). Jednotlivé kvarky se dosud nepodařilo uvolnit a nemohou samostatně existovat. Rády se však spojují  do soustav. Poslední dosud objevenou je nyní  právě pentakvark.

Obvykle se kvarky spolu se svým antičásticemi (antikvarky) spojují do dvojic (například mezony) a trojic (baryony). V roce 2013 byly pak objeveny uskupení zvaná tetrakvarky a nyní pentakvarky. Jak název napovídá, tato subatomární částice se skládá z 5 částí: 4 kvarků (dva horní kvarky, jeden dolní kvark, jeden půvabný kvark) a jednoho půvabného antikvarku. Po 50 letech od jeho modelové předpovědi opět pány  Gell-Mannem a Zweigem a postupném hledání na urychlovačích světa  ohlásili dne 14. července 2015 v CERNu, že byla tato částice objevena na urychlovači LHC.

Vědci zde po pentakvarcích cíleně pátrali v rámci experimentu LHCb. Zkoušeli najít pentakvarkové stavy v rozpadech baryonu lambda b na tři částice: J/psí, proton a elektricky nabitý kaon. Při zkoumání chování částic J/psí a protonů objevili dva přechodné stavy s označeními Pc(4450)+ a Pc(4380), které vysvětlili právě jako předpovídané pentakvarky

Zatímco vlastní představa o struktuře pentakvarku ještě není přesná, výzkum pentakvarků dovede vědce ke zkoumání povahy atomových sil mezi částicemi v jádrech atomů a vysvětlení chování jednotlivých stadií života hvězd.