Perseidy 2015

12. srpen 2015 | 06.00 |

Nebývale teplé letní noci s minimem oblačnosti můžete letos strávit pozorováním meteorického roje Perseid. Pozůstatky rozpadlé komety Swift-Tuttle v podobě prachových částic, již týden zdánlivě vylétávají ze souhvězdí Persea, aby při vstupu do zemské atmosféry za sebou zanechaly světelnou stopu. Maximum letošního roje však nastává v noci ze 12. na 13. srpna 2015.

Pokud bude bezoblačná obloha, tak ve čtvrtek 13. srpna mezi půlnocí a 4. hodinou ranní můžeme sledovat průměrně kolem 70 meteorů za hodinu. To znamená, že zhruba každou minutu jeden záblesk. Podmínky k pozorování jsou letos výjimečné, protože Měsíc je fázi den před novem a jeho svit nebude rušit sledování "slz svatého Vavřince", jak bývá tento roj označován.  Ráno nad obzorem pak jako bonus můžete ještě zahlédnout velmi úzký měsíční srpek. Ve středu večer pak můžete zahájit sledování oblohy spolu s přeletem mezinárodní vesmírné stanice ISS od západu k východu 5 minut před 22. hodinou., objeví se pak ještě jednou na velmi krátkou dobu (18 sekund) ve 23:30.

Maximální sprška meteorů nastává sice až v 8 hodin ráno, ale to už bude obloha zalitá slunečním světlem. Přesto pozorování Perseid můžete provádět každou noc i týden či 14 dní po tomto maximu, kdy se bude aktivita postupně zmenšovat, až ustane. Stačí si v oblasti mimo umělé osvětlení lehnout  pod otevřenou oblohu s velkým obzorem na teplou podložku a svůj zrak zaměřit nad severovýchodní obzor do souhvězdí Persea. A pak už jen zbývá připravit si stovky nesplněných přání, aby se Vám při pozorování "padajících hvězd" hned vybavily a pak také splnily.

"Padající hvězdy" jsou trajektorie částic jádra komety Swift-Tuttle, které zkřížily dráhu Země, vlétají do zemské atmosféry rychlostí až 59 km/s a ve výšce kolem 120 km nad zemí se rozzáří. Zhruba během 40 km svého letu atmosférou září, takže je můžeme sledovat ve fázích od krátkého záblesku až u těch větších, po světelnou stopu trvající zhruba polovinu sekundy. Přitom zdánlivě vylétávají z jediného místa na obloze – radiantu, který je v souhvězdí Persea. Částice jsou menší než zrnka písku a tak se se při průletu atmosférou v ní zcela vypaří.