Viděli jste bolid 31.10. 2015?

1. listopad 2015 | 10.20 |

Spousta obyvatel České republiky měla možnost včera na vlastní oči spatřit jasný bolid. Nejednalo se však o dlouhou dobu avizovaný tzv. halloweenský asteroid (planetka 2015 TB14), který prolétal ve vzdálenosti až 489 000 km od Země. Tato planetka o odhadovaném průměru mezi 300 až 600 metry nebyla díky svému nízkému průletu nad obzorem u nás vidět. Zato nečekaný průlet bolidu po 19. hodině vzbudil pozornost nejenom v Polsku, odkud bolid směřoval, ale také nad řadou míst u nás v České republice.

Bolid s jasností větší než Měsíc  měl zpočátku podobu rachejtle z ohňostroje, postupně zvětšoval až na průměr koule kolem 30 centimetrů. Doprovázený byl žlutou až zelenožlutou stopou, Celý jev trval kolem 8 sekund, než bolid zmizel za obzorem. Podle záznamů automatických kamer z České bolidové sítě, přeletěl svítivý bolid asi 150 km nad Polskem, než pohasl.

Těleso, které jev způsobilo, patří k meteorickému roji Jižní Tauridy. Jeho mateřským tělesem je kometa 2P/Encke. Tento větší pozůstatek komety zřejmě shořel v atmosféře, ale je pravděpodobné, že některé z jeho úlomků dopadly na zem. O informace o bolidu s označením EN311015 mají zájem pracovníci Astronomického ústavu AV ČR. Pozorované údaje můžete nahlásit zde.