Stromy na Marsu

17. leden 2010 | 06.00 |

stromy

Povrch planety Mars nás stále něčím překvapuje. Z proslulé fotografie "lidské tváře na Marsu" se při podrobnějším zkoumání dalekohledy stala jen úžasná hra světla a stínů dopadajících na povrch planety. Nejnovější raritou jsou nyní křoviny a stromy rostoucí na Marsu. Snímky z kamery HiRISE  zaslala na Zemi americká orbitální družice Marsu -Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) a následně byly publikovány v lednovém čísle časopisu Icarus.V okolí severního pólu Marsu jsou z fotografií vidět stromořadí a pásy křovin vyrůstající na hřebenech růžovobílých dun. Bohužel se však nejedná o skutečné dřeviny a stromy, ale o zajímavý optický klam pozorovaný z výšky 200 km nad povrchem Marsu.

Na povrch planety dopadá sluneční záření, které z něj uvolňuje zmrzlý suchý led (pevný oxid uhličitý). Ten přímo přechází (sublimuje) z pevného do plynného skupenství. Přitom se zvětšuje jeho objem, unikající plyn tryská nad povrch poměrně velkou silou a bere s sebou i tmavý bazaltový prachový písek vulkanického původu. Sublimující suchý led, který tryská v gejzírech z narůžovělého povrchu z regolitu je zbarven tak, že připomíná zmiňované dřeviny.  Z povrchu stoupá silný kmen, větvící se na stále slabší větve – a dál už je bazaltový prach tak řídký, že jej ani supercitlivá kamera nezachytí. Bazalt potom vlastní vahou spadne dolů a duny popráší.Suchý led pak v oblasti pólu opět zmrzne či desublimuje v podobě bílé pokrývky marsovských čepiček.