Věž plná volných pádů - Fallturm v Brémách

30. listopad 2015 | 06.00 |

V německých Brémách se k obloze tyčí 146 metrů vysoká stavba připomínající minaret. Uvnitř věže zvané Fallturm se však nachází hlavní laboratoř Centra aplikovaných kosmických technologií a mikrogravitace (ZARM).  Zkoumají se v ní nejrůznější fyzikální, biologické či chemické jevy za stavu beztíže a problémy související s kosmickou technologií. Betonový obal v sobě ukrývá asi 110 metrů dlouhou dráhu, ve které se pohybuje experimentální kapsle. V ní pak mohou probíhat nejrůznější pokusy během mikrogravitace. Galileo Galilei, o kterém se tvrdí, že pouštěl předměty ze šikmé věže v Pise, by se dnes asi dost divil ...

Dokonalý pohyb padající kapsle zajišťuje vyčerpání okolního vzduchu, aby vzniklý tlak měl hodnotu asi 1 pascalu. Je to tedy tlak stotisíckrát menší než okolní atmosférický tlak, který nás obklopuje. Vyčerpání vzduchu z tubusu pro kapsli před experimentem trvá zhruba 90 minut.

V prvním typu experimentů je kapsle vytažena úplně nahoru a přitom padá dolů po dobu 4,74 sekundy. Přitom v ní mohou probíhat experimenty v podmínkách mikrogravitace – milióntiny hodnoty tíhového zrychlení g.

V jiných experimentech je použit katapultový systém, při kterém je kapsle vystřelena vrhem svislým vzhůru a tím se požadovaná doba beztížného stavu prodlouží pro experimenty až na 9,3 sekundy.  Kapsli vystřelí vzhůru píst rychlostí 175km/h kterou získá během 0,2s. Během výstupu a pádu kapsle se před ústí katapultu přesune kontejner s plastovými kuličkami, do kterého kapsle při volném pádu dolů přistane.

Ve věži probíhá několik výzkumných úkolů:
– oddělení mechaniky tekutin zkoumá jevy tekutin pod vlivem zemské gravitace a při vykompenzování gravitace v souvislosti s aplikacemi v letecké technice. Výzkumný tým v současné době provádí experimenty s mikrogravitací při chování kryogenních kapalin, proudění plynných látek, a podílí se na vývoji nového horního stupně pro rakety Ariane 5.
– oddělení kosmických věd zkoumají obecné zásady fyzikálních teorií pomocí pozemských a kosmických experimentů. Jejich hlavní důraz je kladen na základní principy kvantové mechaniky a obecné relativity, zejména testování univerzálnosti volného pádu, který je jádrem obecné relativity, protože umožňuje interpretaci setrvačné a gravitační síly v podmínkách geometrie prostoru a času.
– oddělení vesmírných technologií se zaměřuje na rozvoj klíčových technologií pro budoucí vesmírné družicové mise. Výzkumníci se podílejí na studii proveditelnosti, návrhu experimentálních laboratoří, jakož i na vývoji inženýrských modelů.

Řada experimentů nejdříve probíhá v levnějších podmínkách v brémské Fallturm než jsou realizovány třeba na vesmírné stanici ISS. Díky svým vynikajícím podmínkám mikrogravitace získalo pracoviště značnou mezinárodní pozornost a je obsazeno experimenty až rok dopředu. Přitom probíhají až 3 experimenty během dne.