Vulkanické blesky nad Etnou

4. prosinec 2015 | 06.00 |

Exploze sopky je sama o sobě úchvatným úkazem, zvláště když ji sledujete z bezpečné vzdálenosti. Právě nyní se k erupci odhodlala nejvyšší činná sopka v Evropě – Etna na Sicílii (3323 m n. m.). Chrlení žhavého magmatu a popela doprovázely vulkanické blesky. Známe už jejich příčinu?

Blesky doprovázejí sopečné erupce, byly pozorovány v minulosti třeba u exploze sopek Redoubt, Sakurajima a Eyjafjallajökull. Jsou to až několik set metrů dlouhé blesky, které se zřejmě liší od klasických blesků, vznikajících za běžné bouřky.  Vědci o jejich vzniku zatím nemají uspokojivou teorii. Domnívají se, že při vystřelování žhavé hmoty do prostoru dochází ke vzájemnému tření drobných částeček prachu a popela a tím vzniká značný elektrický náboj. Jiná hypotéza zmiňuje, že samotné části magmatu a vulkanického prachu jsou při erupci elektricky nabité díky elektrickým polím vytvářených seizmickým napětím a svým dalším pohybem vytváří od sebe oddělené oblasti s opačným nábojem. Mezi těmito oblastmi pak proběhne silný jiskrový výboj ve formě blesku.