Rychloupínací reflexní pásek

6. březen 2016 | 06.00 |
› 

Od 20. února 2016 mají povinnost chodci, pohybující se za snížené viditelnosti mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, nosit reflexní prvky. Reflexní prvky jsou vyráběny v nejrůznějších variantách – nejčastěji jako ohebné pásky na ruce či na noze, umístěné ideálně směrem do vozovky. Někdy jsou reflexní prvky také součástí oblečení nebo batohu. Jak reflexní pásky fungují?

Za snížené viditelnosti (to neznamená pouze za tmy), ale už za soumraku či mlhy, jsou zejména chodci pro mnohé řidiče špatně viditelní. Podle materiálů BESIPu spatří řidič chodce v modrém oblečení teprve 18 metrů a v červeném oblečení 24 metrů před sebou. Výraznější žluté oblečení spatří řidič na vzdálenost 37 metrů a bílé oblečení 55 metrů. To jsou při velkých rychlostech vozidel velmi krátké vzdálenosti, při kterých nemusí řidič stačit rychle na chodce zareagovat.

Lepší viditelnost způsobuje reflexní materiál, který řidič může zaregistrovat už 200 metrů před sebou. Už v minulosti se proto začaly při zastavení vozidla používat reflexní vesty. Ty nosí dnes na sobě i děti z mateřských školek a oblíbené jsou i mezi cyklisty pohybující se na frekventovaných silnicích. Důležité je v tomto případě být viděn.

Velmi populárními se stávají retroreflexní upínací pásky, které zpočátku distribuovala pro cyklisty na jižní Moravě Nadace partnerství. Později se přidaly další subjekty a tak v mnohých domácnostech jsou tyto pásky díky bezpečnostním akcím Policie ČR.

Ve většině případů se jedná o rychloupínací reflexní pásek zelené, žluté či oranžové barvy. Má délku 30 cm, je vyrobený z pružného materiálu, který se po nárazu stočí na vhodnou část těla - zápěstí, paži, kotník ale také na kočárek, kolo či batoh. Pásek se jednoduše stočí a zase jde jednoduše sundat a případně narovnat. Tak se dá opakovaně používat. S pásky jdou také dělat nejrůznější triky:

Pásek je opatřen obvykle fluorescenčními materiály, které samy o sobě v noci nesvítí. Jdou vidět teprve tehdy, když na ně dopadne světlo z nějakého světelného zdroje. Dojde k jeho zpětnému odrazu a odražené světlo pak může včas spatřit řidič motorového vozidla. V odrazném materiálu pásku jsou zapouzdřeny droubounké mikroskopické skleněné kuličky nebo jehlany. Při dopadu světla na tyto mikroskopické objekty dojde k v případě kuliček k průchodu světla až na zadní stranu kuličky, odkud se světlo odrazí přes kuličku zpět. Kuličky díky svému nedokonalému tvaru z výroby, část světla pohlcují a proto je odražené světlo méně vidět, než u materiálu s jehlany. Pásky opatřené mikroskopickými kuličkami mají však mnohé výhody: jsou dostupnější, pásky se snadno stříhají a upravují do různých tvarů a hlavně odrážejí světlo zpět v širším úhlu. 

Pásky opatřené mikroskopickými jehlany mají své stěny ve tvaru čtyřbokého jehlanu, ve kterém se dopadající světlo láme na každé dopadající hraně, a a nakonec se opět odráží zpět ve směru, kterým na jehlan dopadlo.  Jehlanovité pásky odrážejí světlo zpět v daleko menším úhlu než pásky s mikroskopickými kuličkami. 



Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 5 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Rychloupínací reflexní pásek laďa Šimeček 02. 04. 2016 - 19:39
RE(2x): Rychloupínací reflexní pásek damian 16. 04. 2016 - 22:54