Chcete chemický prvek lemmium?

18. duben 2016 | 06.00 |

Mezinárodní unie pro čistou a užitou chemii (IUPAC) uznala oficiálně existenci čtyř nových chemických prvků. Jde o transurany s protonovými čísly 113, 115, 117 a 118, které byly objeveny díky práci vědeckých týmů z Ruska, Japonska a USA. Zatím mají název podle latinského označení jejich protonových čísel, ale jejich praktické označení musí dle zásad IUPAC vycházet z mytologie, jména vhodného místa, země či významné osobnosti. A toho se chytili fanoušci anglické heavy metalové kapely Motörhead.

Na internetu koluje petice podepsaná už více než 150 000 podporovateli, aby jméno toho zatím nejtěžšího prvku, neslo název lemmium podle ikony kapely Motörhead Lemmyho Kilmistera. Legendární metalový zpěvák, skladatel a hráč na basovou kytaru zemřel na sklonku roku 2015 ve věku 70 let.

Osobně této snaze nedávám příliš šanci, neboť zřejmě jediný přínos Lemmyho Kilmistera  chemii byla jeho zkušenost s užíváním drog. A tak snaha jeho věrných fanoušků nemusí mít u IUPAC dostatečné pochopení.

Návrhů pojmenování pro tyto velmi nestabilní atomy, které se dají připravit krátkodobě v laboratoři, bude patrně několik. Nakonec však IUPAC zřejmě vybere nové názvy podobně jako u posledně zařazených prvků do periodické soustavy. V roce 2009  zařazené kopernicium dostalo název podle astronoma Mikuláše Koperníka a další dva prvky doplněné  v roce 2011 dostaly názvy flerovium podle fyzika Georgije Fljorova a livermorium podle výzkumné americké laboratoře v Livermore.