Odhalí termokamera mechanický doping v cyklistice?

19. duben 2016 | 06.00 |

Profesionální cyklistika po "běžných" dopingových skandálech závodníků, musí čelit dopingu mechanickému. Cyklisté přestávají pod tlakem dopingových komisařů používat krevní transfúze či pomocné medikamenty a hledají další možnosti, jak podvádět, aby zvítězili.  Pokud sledujete cyklistiku, jistě jste si všimli někdy naprosto nečekaných nástupů jezdců, kteří vyrazí dopředu či do kopce v místech, kde jejich soupeři musí vstávat ze sedla. "Ten snad má v tom kole motor", řeknete si. Jak vyplývá z posledních sledování kol cyklistů pomocí termokamery, to zřejmě bude pravda.

První podvod s mechanickým dopingem na vrcholných závodech odhalili komisaři Mezinárodní cyklistické federace (UCI) na mistrovství světa v cyklokrosu žen. V rámu kola belgické cyklokrosařky Femke van den Driesscheové objevili podpůrný motůrek, který ji mohl pomáhat v obtížných pasážích trati. V sedlovce kola byly nalezeny elektrické kabely a ve středovém složení motorek. Cyklokrosařka se nejprve vymlouvala, že kolo nebylo její, ale nakonec předčasně ukončila svou "sportovní" kariéru.

Po tomto skandálu nastalo pátrání po podivných okolnostech zaznamenaných při závodech v minulosti. Televizní kamery jich zaznamenaly celou řadu. Úsměvným dojmem působil pád v zatáčce Rydera Hesjedala. Ihned vyskočil na nohy a vrhal se po svém bicyklu, kterému se nepřestalo podivně otáčet zadní kolo aniž by rotoval řetěz a pedály.

V březnu 2016 sportovní reportéři z televize France 2 a z deníku Corriere della Sera sledovali závody silniční cyklistiky termokamerou, kterou měli maskovanou jako kameru televizní. Na obrazovce se jim objevila u 7 kol nezvykle vyšší teplota v některých částech kola – v rámu či sedlovce. To by odpovídalo umístění baterie a přídavného motorku, který svou činností produkuje teplo. Podle expertů takto rozdílná teplota nemohla vzniknout běžným způsobem při používání kola.

Jak tato skrytá technologie může fungovat?
V rámu kola pod sedadlem je ukrytý mechanický motorek, který je napájen bateriemi umístěnými uvnitř rámu kola nebo ve výměnné formě ve vaku pod sedadlem či v láhvi na pití. Speciální hřídel z motorku je připojena skrytou formou pomocí převodu ke středovému složení kola. Cyklista jej může spouštět pomocí skrytého tlačítka na řídítkách v okamžiku, kdy chce získat výhodu před soupeři. Hovoří se až o 10% výkonu podvodníka navíc během několikaminutového použití.

Mezinárodní cyklistická unie (UCI) na tyto podvody konečně zareagovala a představila nový detektor na principu magnetické rezonance, který kolo během půl minuty naskenuje a odhalí přítomnost nezvyklých komponent. Zařízení napojené k tabletu vytváří kolem sebe magnetické pole, ve kterém se zobrazí kovové i plastové komponenty případného motorku. Kontrola kol tímto způsobem je prý docela rychlá a jednoduchá. Není také vyloučeno, že kola budou procházet kontrolou pomocí rentgenových detekčních rámů, podobně jako zavazadla na letišti. Nabízí se také doplňujcí kontroly kol termokamerami během závodů.

Technologie podvodníků však jdou vždy několik kroků před komisaři a tak není vyloučeno, že se snadno detekovatelné motory v rámech nahrazují třeba magnetickým přitahováním jednotlivých segmentů v ráfku kola či motorkem ukrytým v zadním náboji kola apod.    

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 3.67 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře