Přechod Merkuru přes Slunce 9. 5. 2016

5. květen 2016 | 06.00 |

Patrně největší letošní astronomickou událostí pro pozorovatele v České republice je přechod planety Merkur přes sluneční kotouč. Dojde k němu v pondělí 9. května odpoledne, kdy nejmenší planeta sluneční soustavy Merkur, zamíří při svém oběhu kolem Slunce právě mezi tuto hvězdu a Zemi. Přitom jako černá tečka zakryje velmi malou část slunečního povrchu. Astronomové u nás na tuto událost čekají od posledního přechodu dne 7. května 2003 a připravují celou řadu akcí spojených s pozorováním tohoto úkazu.

K tomuto jevu se váže několik zajímavých informací. Je častější než podobný přechod planety Venuše, protože Merkur kolem Slunce obíhá rychleji. Obvykle se totiž opakuje 13krát za století, ale v tomto století to stihne celkem 14krát. Merkur se dostává do roviny ekliptiky vždy kolem 10. května či 10. listopadu. Další přechod Merkuru nastane v roce 2019 a pak až v roce 2032.

Protože je velikost Merkuru na slunečním disku znatelně menší, než třeba při přechodu planety Venuše, nestačí k pozorování pohled pouhým okem přes ochranný filtr. Úkaz je nutné sledovat pomocí dalekohledu vybaveného bezpečným filtrem nebo prostřednictvím živých internetových přenosů.

Merkur začne překrývat levý okraj slunečního disku kolem 13 hodiny a 12 minuty SELČ. Potom se v podobě malé černé tečky bude přemisťovat směrem dolů před dolní polovinou slunečního kotouče. Spolu s Merkurovou skvrnou na svém povrchu také Slunce na obloze zapadne (v Ostravě už ve 20:17, v Karlových Varech až ve 20:40). Na pozorování úkazu tedy máme kolem7 hodin času – snad tedy bude přát počasí.