Pád komety do Slunce

4. leden 2010 | 06.00 |

kometa ke Slunci

Už v sobotu 2. ledna 2010 odpoledne  mi na mobil přišlo upozornění, že je možné pozorovat pád komety do Slunce. Pochopitelně ne na obloze (navíc bylo zataženo), ale na kamerách koronografu LASCO 3 a později na LASCO 2. A skutečně výrazně pohybující se objekt, směřující na kamerách zleva dole směrem ke Slunci, byla letící kometa. Tato kometa byla spatřena 2.ledna australským amatérským astronomem Alanem Watsonem

Obě kamery koronografů jsou umístěny na družici SOHO, která hlídá a mapuje Slunce v různých spektrech. Koronografy pozorují tu nejvzdálenější část sluneční atmosféry - korónu. Samotné Slunce je zakryto v kameře tmavým terčíkem (na animaci vypadá jako CD), aby koróna byla za běžného slunečního světla pozorovatelná.

Samozřejmě, že srážky komet se Sluncem byly pozorovány už dávno. Objevit je včas před jejich srážkou se Sluncem nebylo vždy snadné, protože velikost kometárního jádra je v průměru jen několik desítek kilometrů, což je ve srovnání s velikostí Slunce snadno přehlédnutelné.

Ale moderní zařízení na sondě SOHO tělesa jako v tomto případě kometu, v posledních letech bezpečně identifikují. Mnoho komet vlastně ani ke Slunci nedoletí neboť jejich ledové jádro s kameny a prachem se vypaří ještě nad jejím vniknutím do sluneční atmosféry. Komety, které prolétávají velmi blízko Slunce se nazývají sungrazing comets ("komety dotýkající se Slunce"). Jde o komety, které mají nejbližší bod své dráhy ke Slunci ve vzdálenosti menší než asi 15 miliónů km.

comet2Tento sebevražedný pokus komety je pravděpodobně fragment z rozpadu obří komety nejméně před 2000 lety. Tato skupina fragmentů je pojmenována po německém astronomovi Kreutzovi, který je detailně studoval už v 19. století. Některé z těchto úlomků komety se pohybují kolem Slunce, většina z nich jsou příliš malé na pozorování. Dnešní fragment je velká výjimka.

Pád komety do sluneční atmosféry nezpůsobí nějaké výjimečné efekty, které by ovlivnily náš pozemský život. Každopádně jde o velmi zajímavou podívanou nejenom pro astronomy.