Nejmenší sněhulák na světě

27. prosinec 2016 | 06.00 |

Kanadští nanotechnologové z Western Univerzity v Ontariu si sice na nedostatek sněhu stěžovat nemohou, ale pro výrobu toho nejmenšího sněhuláka na světě by nepotřebovali ani jedinou sněhovou vločku. Nedávno totiž svým sněhulákem o výšce 2,7 mikronu (0,0027 mm) překonali výtvor vědců Národní fyzikální laboratoře v Londýně z roku 2009, který měřil 10 mikronů.

Vlastně se o pravého sněhuláka ani jednat nemůže, protože by jej museli uplácat z malé části sněhové vločky. A jediná sněhová vločka dosahuje rozměrů kolem 2 až 5 mm v průměru.  Nanotechnologický sněhulák se tak podobá svému sněhovému vzoru pouze tvarem. Jeho tři typické koule jsou vytvořeny z kuliček oxidu křemičitého, přičemž každá z nich má v průměru 0,9 mikronu. Jeho ruce a nos jsou zhotoveny (podobně jako předchozího anglického vzoru) z platiny. K vykouzlení očí a úsměvu použili vědci metodu elektronové litografie. Při tomto technologickém postupu svazek elektronů vypálil do křemičité struktury požadované tvary.

Vytvořený sněhulák je sice tak malý, že je vidět až pod mikroskopem, ale nejde přitom o nějakou přelomovou fyzikální záležitost. Moderní výrobní technologie totiž běžně pracují v mnohem menších rozměrech - řádově nanometrech. Jedná se spíše o zábavu vědců s vánoční tematikou, která následně může přinést zájem sponzorů či veřejnosti o jejich výzkum.

Toto zdokonalování práce s nanotechnologiemi může v budoucnosti pomáhat např. ve výrobních procesech, zlepšování a miniaturizaci přístrojů či ve zdravotnictví.