Z České republiky bude vidět polární záře

28. březen 2017 | 19.39 |

V sobotu 25. března 2017 zaregistrovala americká sonda rozsáhlou sluneční bouři, která směrem k Zemi chrlí proud elektricky nabitých částic. Když se takto vzniklý sluneční vítr setká s magnetickým polem Země, interaguje s ním. Některé částice jsou magnetickým polem odraženy, jiné jsou zachyceny a po šroubovici se stáčejí směrem k zemským pólům. Vysokoenergetické částice se začnou srážet s molekulami plynů obsažených v atmosféře, přičemž z jejich elektronových obalů vyrážejí elektrony. Při srážkách s molekulami kyslíku vzniká viditelné záření červené (630 nm) a zelené (558 nm) barvy. Po třech dnech letu dorazí dnes večer částice slunečního větru k Zemi. Během dnešní noci je tedy velká pravděpodobnost, že by mohla být polární záře viditelná i z našeho území.

V severských zemích je polární záře označovaná jako Aurora Borealis docela běžným jevem. Zato v našich zeměpisných šířkách je tento úkaz docela vzácný. Spatřit jej z území České republiky můžeme průměrně jednou za dva roky. Ovšem vyžaduje to jasnou oblohu a Měsíc poblíž fáze novu. Nedá se rovněž přesně předpovědět čas, kdy bude polární záře na noční obloze nejzajímavější. Podmínky ke sledování by mohly být v nejbližších nocích ideální. Šanci mají zejména ti, kteří mohou úkaz pozorovat z oblastí mimo velká města, kde není velké světelné znečištění. Stačí se trpělivě několikrát za noc kouknou směrem k severu, zda se tam nezavlní zelenkavý nebo načervenalý nádech oblohy.

Na internetu jsou rovněž stránky a aplikace, které se vyplatí sledovat kvůli možným předpovědím polární záře.  Doporučuji například monitor polárních září: http://www.astro.cz/na-obloze/slunce/monitor-polarnich-zari.html