Sebevražda na Měsíci

8. říjen 2009 | 19.45 |

LcrossV pátek 9. října ve 13:30 hodin SEČ spáchá sebevraždu sonda LCROSS (Lunar Crater Observation and Sensing Satellite). Tato sonda byla vypuštěna 18. června  ke zkoumání  Měsíce a skončí svoji misi navedením na kolizní kurz do kráteru Caebus (průměr má 96 km) na jižním pólu Měsíce. Právě v tomto kráteru jsou předpokládány zásoby vodního ledu, který zde může být například po bombardování Měsíce kometami, které tento led na Měsíc přinesly.

Znehodnocení sondy není samoúčelné, protože její srážka s povrchem Měsíce má poskytnout data o obsahu vodního ledu v měsíčním povrchu. Bohužel tato srážka nebude pozorovatelná z naší republiky, přesto se na tento úkaz chystají amatérští astronomové, kteří mohou pozorovat oblaka zvířeného prachu a hornin. Dopad je naplánován na 13:30 SEČ a bude jej možné sledovat naživo v NASA TV.

Nejprve sondu opustí v sebevražedném pádu asi dvoutunový raketový motor, který dopadne do kráteru pod ostrým úhlem rychlostí 9010 km/h. Bude jako kulka vstřelená do písku.Vědci z NASA předpokládají že takto vznikne kráter o průměru 20 metrů a hloubce asi pět metrů. Z Měsíce se vznese kolem 385 tun měsíčního prachu a horniny (což je množství, které by zaplnilo přibližně 18 autobusů). Oblakem prachu pak má po výbuchu proletět sonda, která jej zanalyzuje a odešle data na Zemi. Pak se zbytek sondy se svými 680 kilogramy sebevražedně zřítí k povrchu na jiném místě. Celou situaci budou sledovat teleskopy na Zemi a také ve vesmíru.

Vědecký experiment má však  i své urputné odpůrce. Ekologičtí aktivisté spustili na internetu petici "Zastavte NASA při bombardování Měsíce!" Podle nich nejde ani tak o vědecký experiment, jako spíše o plán "amerických imperialistů" kteří chtějí otestovat orbitální zbraně.

Informace o sondě a celém projektu jsou zde: