Světelný uzel

29. leden 2010 | 06.00 |
›

svetelny uzelSvětlo překvapuje fyziky stále více avíce. Nestačí, že má částicovou i vlnovou povahu a že se dokonce ohýbá. Podle studie uveřejněné v časopise Nature Physics  se jeho světelné paprsky dají zakroutit tak, že vznikne uzel. Významný počin svazování světla do uzlů bylo dosaženo zatím teoretickou cestou týmem fyziků pracujícím na univerzitách v Bristolu, Glasgowu a Southamptonu. Pochopení, jak ovládat světlo tímto způsobem má významné důsledky pro laserové technologie používané v širokém spektru odvětví.

Podle výzkumníků je světelný paprsek přirovnáván k tekoucí vodě v řece. Přestože se světlo ze světelných zdrojů šíří přímočaře může také stáčet dokola a vytvářet optické víry. Takové optické víry se podle nové teorie vědců dají uměle vytvořit pomocí speciálních hologramů, které vhodně usměrňují tok světla, aby z něj mohl vzniknout světelný uzel různého tvaru. Matematická teorie uzlů pomohla fyzikům při návrhu hologramů. Tento nový výzkum ukazuje, že bude existovat fyzikální aplikace pro odvětví matematiky, které bylo dříve pokládáno za zcela abstraktní.

Zajímavostí je, že vědci ve své práci navázali na poznatky studie svázaných vírů Lorda Kelvina  z roku 1867.

Výsledky výzkumu přispívají do mozaiky lepšího pochopení vlastností světla. Praktické aplikace nových poznatků ve laserových technologiích a ve fotonce na sebe jistě nenechají dlouho čekat.

Zdroj: http://www.bristol.ac.uk/news/2010/6792.html