Český kosmický výzkum

4. únor 2010 | 06.00 |

Evropská kosmická agentura (ESA) vyslala v listopadu 2009 na oběžnou dráhu kolem Země satelit Proba-2. Na něm je také zařízení české výroby, které zkoumá kosmickou plazmu. Během svého působení zařízení naměřilo přes 15 000 dat, které nyní začnou naši odborníci z Ondřejova zkoumat. Zařízení hledá souvislosti mezi náhlými změnami kosmického počasí a změnami plazmatu.

Pokud budeme umět předpovídat kosmické počasí, vyhneme se rizikům spojeným s pobytem kosmonautů na orbitálních družicích či při jejich výstupu do kosmu. Geomagnetické bouře,jejichž příčinou je intenzivní sluneční aktivita, mohou způsobovat dokonce poškození pozemních elektrických rozvodných sítí a vyvolat energetický kolaps.

Dalším zajímavým projektem, který bude spuštěn v roce 2012 bude násleedující mise Proba-3. Na ní se rovněž budou podílet čeští vědci. Jedná se o synchronní let skupiny družic ve formaci. Dvě družice, které budou spolupracovat na vzdálenost 150 metrů, budou orientovány na Slunce tak, že celý systém bude simulovat úplné zatmění Slunce. Toto "kosmické zatmění" ale nebude trvat jen pár minut, ale bude možné jej sledovat prakticky trvale.

Na vývoji speciálního dalekohledu pro projekt Proba-3 se budou podílet právě české firmy i čeští vědci. Dalekohled bude obsahovat sérii speciálních filtrů pro pozorování sluneční koróny.