Jak si raketoplán ulevuje na oběžné dráze?

24. únor 2010 | 06.00 |

odpadni vodaAmatérští astronomové jsou dnes poměrně solidně vybaveni pozorovací technikou a pro svůj koníček obětují spoustu volného času. A tak se jim s trochou trpělivosti a také štěstí může podařit zachycení netradiční události. Holandský nadšenec a fotograf Ralf Vandenbergh vyfotografoval odpoutání raketoplánu Endeavour od kosmické stanice ISS. Na tom by nebylo nic tak pozoruhodného, kdyby na snímku kromě obou objektů nebyl pořádný světlý oblak. Zachytil tak raketoplán v okamžiku, kdy jeho posádka vypouštěla do kosmického prostoru odpadní vodu. Na fotografii pozorujeme částice vody, které unikají z raketoplánu Endeavour do vesmíru a přitom odrážejí sluneční světlo. Kde se takové přebytečné množství vody v raketoplánu bere a k čemu slouží?

Raketoplán si vyrábí elektřinu tak, že slučuje kyslík s vodíkem v palivových článcích. Voda odváděná ze článků jako pára je před připojením ke stanici ISS zkapalněna. Tak se vlastně zásobuje stanice ISS pitnou či technickou vodou. Po odpojení raketoplánu není už nutné další množství takto vyrobené vody skladovat a tak se před návratem na Zemi nádrž vypustí.Voda se tak dostane do vesmíru, kde zmrzne v drobné krystalky, které budou kroužit po oběžné dráze. Jejich osvětlení Sluncem je ze Země pozorovatelné jako zmiňovaný vyfotografovaný jev.