Vznik černé dvojdíry

8. únor 2010 | 06.00 |

Na galaxii NGC 300 se v roce 2007 zaměřil rentgenový satelit SWIFT, protože v něm už dříve objevila evropská družice XMM-Newton velmi jasný zdroj rentgenového záření. Nyní tam astronomové na Evropské jižní observatoři zaznamenali pomocí dalekohledu ESO/VLT doposud nejvzdálenější černou díru, u které zjistili její hmotnost. Tato černá díra se nachází ve spirální galaxii NGC 300 ve vzdálenosti asi 6 milionů světelných let od Země. Její hmotnost je 15x větší než hmotnost Slunce a tak se na žebříčku černých děr zařadila na druhé místo.

Navíc v její blízkosti se nachází další superhmotná Wolf-Rayetova hvězda, která spolu s černou dírou obíhají s periodou 32 hodin. Černá díra z ní masivním způsobem odtrhává hmotu. Wolf-Rayetova hvězdu přitom časem čeká stejný osud. Hmotnost této hvězdy je 20x převyšující hmotnost Slunce a to ji předurčuje, že v horizontu příštího miliónu let vybuchne jako supernova a její jádro se zhroutí v novou černou díru. Pak je možné, že se tyto dvě obrovské černé díry spojí do jednoho systému za uvolnění obrovského množství energie.

Z pozorování těchto dvojic byla odhalena souvislost mezi hmotností černých děr a chemickými vlastnostmi galaxií. Bylo zjištěno, že nejhmotnější hvězdné černé díry se nacházejí v menších galaxiích, s nižším obsahem těžkých prvků. Podle vědců prý ve větších galaxiích s vyšším obsahem těžších prvků (naše Mléčná dráha) vznikají pouze černé díry s nižší hmotností. Zvýšená koncentrace těžkých prvků pak ovlivňuje vývoj hvězd tím, že zvyšuje množství odvrhované hmoty. To vede k menší hmotnosti černé díry vzniklé závěrečným kolapsem.