Straka v říši entropie

7. říjen 2010 | 06.00 |

strakaNestává se často, že by  u nás pro děti vycházely poučné knihy s fyzikální tematikou.  Hrdinové dětských knih jsou v současné době nejrůznější nadpřirozené obludy v podobě draků, elfů či upírů. V knize Markéty Baňkové "Straka v říši entropie" se však hrdiny fyzikálních bajek ze života stávají nejenom zvířátka, ale i fyzikální jevy a fyzikální zákony. Zajímavé na této knize je, že je určena nejenom dětem, kterým je mohou rodiče předčítat, ale i starším čtenářům, kteří si v ní to "svoje" jistě najdou. Je to u nás průkopnická populárně naučná a filozofující kniha, která nemá obdobu ani v zahraniční literatuře. Určitě je to jeden z námětů na vánoční dárek.

Každý z rodičů nebo kolegů učitelů se denodenně setkává s problémem, jak zvídavým dítkům vysvětlit každodenní fungování vesmíru, našeho světa a rozumět jevům, které v něm probíhají. Navíc mnohým smrtelníkům je  fyzika jako věda hodně vzdálená. O to více je šokující, že tuto knihu vydala jako svoji prvotinu výtvarnice Markéta Baňková, která své fyzikální vzdělání ukončila už na základní škole. Přesto se v této knize s úspěchem a populárně naučnou formou a navíc i s humorem pouští do vysvětlování složitých fyzikálních zákonů. V jejích bajkách se dočteme, kterak využít Newtonových zákonů při vytažení jezevce notorika z nory nebo jak jelen se slepicí vysvětlují fungování vesmíru a gravitace. Díky hrochům, gepardům, kočkám, myším, králíkům a jiným zvířatům lze nahlédnout za oponu Archimédova zákona, termodynamiky, teorie relativity a kvantové mechaniky. Dozvíme se, proč se hroch udrží na vodní hladině i proč někteří samci nepohrdnou samičkou z igelitu. Jak lišky prochází krizí středního věku a kdo všechno chce být ideálem krásy. Proč nemá smysl bojovat proti nepořádku  a jak může notorik pád ze schodů omluvit zakřivením časoprostoru a že i myši mají určitý názor na kvantovou neurčitost.

Kniha je kromě fotografických koláží ilustrována i kresbami perem, které připomínají čmáranice ve sešitech žáků, když je v hodinách nebaví poslouchat výklad teorie relativity či kvantové mechaniky.

Vhodná je pro rodiče, kteří čtou dětem, ale současně hledají i knihu pro sebe. Zaujme také čtenáře, které fyzika nezajímá, nebo z ní mají dokonce strach – ti najdou především grotesku, jejíž hrdinové po cestě vědy docházejí k filosofii.

Markéta Baňková se narodila a žije v Praze. Je známá jako průkopnice oboru net art, zabývá se fotografií, interiérovým designem, filmem a grafikou. Na internetu v roce 1997 publikovala výtvarně literární experiment Město.html, v roce 1999 průvodce "emocionálním městem" New York City Map (nycmap.com) a v roce 2004 Čáranice-Scribble, koláž vlastních kreseb které automaticky reagují na stále se měnící obsah webové stránky CNN. Vystudovala pražskou AVU, ale zajímá se o moderní technologie a přírodní vědy. Straka v říši entropie je její první vydaná kniha.

Zdroje informací:http://www.bankova.cz/straka/ - ukázky z knihy