Hvězdicový motor

14. březen 2010 | 06.00 |

hvězdicový motorMezi docela zapomenuté motory patří hvězdicové motory. Používaly se především v letectví k pohonu letadel.  Šlo o typ pístového, spalovacího motoru, který má válce rozmístěné od klikové hřídele do kruhu. Válce jsou nejčastěji seřazeny v jedné rovině, která je kolmá na osu hřídele a to tak, že sousední válce spolu svírají stejný úhel. Velmi často se používaly zejména pětiválcové motory, které měly excentr se dvěma sacími a dvěma výfukovými vačkami a tím se otáčely  4x pomaleji než kliková hřídel. Vačky pohybovaly rozvodovými tyčemi a ty přes vahadla otevíraly ventily.

Účinnost jeho chlazení byla zvyšována usměrňovacími plechy, které správně směřovaly proud vzduchu k motoru. Počet válců závisí na počtu pracovních dob motoru. Hhvězdicový motor se konstruoval ve více řadách (obvykle dvouhvězdicový). Nejčastěji se používá typ čtyřdobého motoru,  proto musí být počet válců každé řady lichý, aby správně  vycházelo zapalování. Na animaci je pořadí válců: 1-3-5-2-4-1.

Časem se zjistilo, že hvězdicový motor narušuje aerodynamiku letadla. A tak se začaly montovat kryty, které tenhle problém částečně eliminovaly. Dalším problémem bylo nalezení účinného chlazení válců. Motory ale měly příliš velkou hmotnost a tak už během 2. světové války se u stíhaček začalo od hvězdicového uspořádání upouštět. Používalo je americké námořnictvo, protože vydržely větší poškození v boji. U dopravního letectva se hvězdice používaly zejména kvůli výkonům, kterým, motory disponovaly. Své využití si našly snad až někdy do počátku 90. let, kdy se montovaly do dvouplošníků An-2.

Speciálním druhem hvězdicového motoru byl pak motor rotační. Jeho kliková hřídel byla pevně uchycena do draku letounu a skříň s válci, spojená s vrtulí, rotovala. Výhodou tohoto uspořádání bylo to, že se celý motor choval jako setrvačník, a tím "uhlazoval" svůj chod a snižoval vibrace. Další výhodou bylo dobré chlazení vzduchem i při nízkých rychlostech.

http://www.animatedengines.com/gnome.shtml

Při požadavcích na zvyšování výkonu rotačních motorů narůstala i hmotnost motoru, a tím pádem i gyroskopický moment. Koncem 1. světové války se používaly letouny, kde se  gyroskopický moment snížil otáčením vrtule opačným směrem než motor. Nebylo to však bezporuchové a příliš spolehlivé. Po válce byly rotační motory vytlačeny motory hvězdicovými s pevnými válci.

Další nevýhodou rotačních motorů byla jejich vysoká spotřeba paliva ve srovnání s konkurenčními koncepcemi. To také výrazně přispělo k jejich ústupu modernějším, ekonomičtějším konstrukcím po první světové válce.

zdroj: wikipedie

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2.2 (30x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Hvězdicový motor jura jurax 04. 02. 2015 - 17:04
RE: Hvězdicový motor jura jurax 04. 02. 2015 - 17:18