Sonda Stardust vyfotila kometu Tempel 1

17. únor 2011 | 06.00 |

Kometa Tempel 1 je první kometou, kterou zkoumaly z bezprostřední blízkosti už dvě různé sondy. V roce 2005  vypustila sonda Deep Impact projektil, který v kometě vyhloubil kráter o průměru asi 100 metrů. Při této explozi vzniklo obrovské množství prachu  a tak nebylo možné  vzniklý kráter pořádně vyfotografovat. Úspěch nyní zaznamenala sonda Stardust, která vyfotila kometu Tempel 1 z výšky  180 kilometrů a v ní zmiňovaný kráter.

Sonda Stardust je na své pouti vesmírem od roku 1999, kdy byla vypuštěna z mysu Canaveral na Floridě. V roce 2004  těsně minula kometu Wild 2, zachytila velké množství mezihvězdného a kometového prachu, který pak odeslala v kapsli na Zemi. Zásoby jejího paliva byly natolik velké, že se ji vědci rozhodli ještě vyslat ke kometě Tempel 1.

Ke kometě se dostala nejblíže 14. února 2011 a začala vysílat k Zemi snímek za snímkem, tak jak se ke kometě přibližovala. A tak se vědci na první pořádné snímky z nejbližší vzdálenosti pěkně načekali. Odesílání fotografií trvalo celkem přes 10 hodin. Nakonec ze vzdálenosti asi 180 km pořídila na 70 snímků, jejichž vyhodnocování bude vědcům trvat i několik let.

Záběry z filmů Armagedon nebo Drtivý úder, kde lidstvo zasahuje proti smrtícím vesmírným tělesům jadernými náložemi či projektily, se tak mohou v brzké době stát reálnými. Sonda Stardust zaregistrovala kráter o průměru 100 - 150 metrů vytvořený sondou Deep Impact. Nachází se v něm sypká hmota a má malý středový vrcholek způsobený dopadem části vymrštěného materiálu zpět na místo srážky. Jádro komety Tempel 1 je křehké a nepříliš pevné a možná by se tak dalo v případě ohrožení Země roztrhnout.