Proč mají skvrny od kávy tmavé okraje?

12. březen 2010 | 06.00 |

skvrnaObčas se stane, že na kuchyňskou desku či stůl ukápne nějaká ta kapka. A pokud ji nestačíme utřít, můžeme pozorovat vznik zajímavé skvrny. Výzkumem skvrn od rozlité kávy se zabývají i fyzikové. Přivedl je k tomu konečný výsledek odpaření vody. Vytvoří se hnědá skvrna s téměř prázdným středem. Jak to, že při odpařování vody se dostane v něm rozpuštěná káva na okraj skvrny a ne naopak?

Skupina vědců z univerzity v Chicagu se od roku 1997 tímto problémem začala zaobírat a výsledky svého snažení dokonce publikovala v prestižním časopise Nature. A tak zcela jistě při vypití a vybryndání spousty kávy vznikla poměrně komplikovaná matematická část, která vysvětluje vznik kávových skvrn.

Když si umyjete desku na kuchyňské lince a zbavíte ji především mastnoty, vytvořte na ní loužičku dobře rozpuštěné černé kávy bez cukru a nechejte ji přes noc odpařit. Loužička se zpočátku bude snažit roztéct do všech možných směrů, ale nakonec se v každém z nich zastaví, když narazí na překážku. Tou může být například nerovnost v povrchu desky, kterou nedokáže překonat. I taková mikroskopická rýha zastaví její další roztékání do roviny.

Pak se kapalina začne odpařovat a loužička začne vysychat nejdříve tam, kde je nejtenčí - na svých okrajích. Loužička by se tak měla smršťovat a stahovat své okraje zpátky do svého středu. To však nejde, protože je kapalina zachycená v drobných nerovnostech povrchu. Voda se odpařuje od okraje a musí být odněkud doplňována. A tak od středu loužičky voda proudí k okraji, kde se záhy odpařuje. Přitom sebou odnáší mikroskopické kapičky rozpuštěného barviva kávy. Ty se nahromadí na samotném okraji loužičky, když se kapalina nakonec odpaří.