Jak objevit exoplanety bez pomoci dalekohledu

9. leden 2011 | 06.00 |

Keck observatoryÚspěšným astronomem v době moderních komunikačních technologií může být kde kdo. Často to tvrdím studentům, kteří takřka bezdůvodně tráví svůj čas na počítači hraním her, sledováním youtube, blábolením ve skype či šmírováním "přátel" na facebooku. Internet je jedinečné médium, ale ne každý jej umí skutečně využívat. Je na něm publikováno tolik vědeckých materiálů a informací, které samotní vědci nedokážou zpracovat. A tak anglický plynař, jehož koníčkem je astronomie, a to dokonce bez dalekohledu a  astronomického vzdělání, objevil prostřednictvím zveřejněných dat ze spektroskopů  4 exoplanety.

Objevování exoplanet (extrasolárních planet) - planet obíhajících kolem jiných hvězd než je Slunce je dosud považováno za jeden z nejtěžších oborů astronomie. Věnují se tomu špičkové týmy vědců, kterým se dosud podařilo objevit už docela úctyhodných 500 exoplanet. Jenom za rok 2010 jich bylo kolem stovky.

Na havajském Keckově dalekohledu hledá exoplanety pomoci spektrografu HIRES vědecký tým Lick-Carnegie Exoplanet Survey. Ten zveřejňuje data ze svých spektrografů, kterými se zabývá právě zmiňovaný anglický plynař Peter Jalowiczor. Ten v nich hledá za pomocí 2 starších počítačů odchylky, které by mohly znamenat existenci exoplanety. Podezřelé informace sdělil americkému týmu, který v listopadu 2010 potvrdil nalezení 4 nových exoplanet. Amatérský astronom byl zařazeni do týmu profesionálních vědců a byl uveden jako spoluautor vědeckého článku, kterým ve vědeckém časopise svůj objev astronomové sdělili odborné veřejnosti.

Zdroj: www.exoplanety.cz