Meteorit Košice

9. duben 2010 | 06.00 |

Když poslední únorovou noc pozorovali obyvatelé okolí Košic prudký záblesk na obloze, nebylo ještě zřejmé, že se podaří vypátrat jeho příčinu a nalézt na zemi pozůstatky tělesa, které jej způsobilo. Noční obloha 28. února 2010 byla zahalena oblačností, skrz kterou se ve 22:24:46 UT  náhle rozjasnila několik sekund trvající záře. Zaznamenali ji pozorovatelé Maďarska, Polska a v Čechách údajně až z 500 km vzdálené Plzně. Za několik minut následovaly zvukové efekty v podobě dunění, bubnování či hřmění. V samotných Košicích dorazila i tlaková vlna, která na pár sekund rozechvěla skla v oknech. Nedošlo k žádné dopravní katastrofě letadla, ale příčinou byl bolid. Protože bylo zataženo, nemohli domnělé těleso zaznamenat astronomové na Lomnickém štítě a z kamer evropské bolidové sítě jej zachytila jen ta nejvzdálenější. Radiometrické údaje o průletu meteoroidu atmosférou získalo šest stanic. Dnes už víme o rodokmenu nalezeného meteoritu spoustu informací.

První meteorit s rodokmenem nalezený na Slovensku dopadl u obce Vyšný Klatov západně od Košic. Analyzovat dráhu meteoroidu a místo nalezení meteoritu Košice se podařilo s pomocí astronomického pracoviště Ružová v severních Čechách a několika videozáznamů pořízených v Maďarsku. Podle uvedených pozorování se bolid rozpadl během letu ve výšce asi 35 km na několik částí. Meteoroid měl hmotnost řádově několik tun a velikost asi 1,5 m.

Pracovníci Astronomického ústavu AVČR určili dráhu tělesa a předpověděli místo dopadu řady úlomků na plochu dvou desítek čtverečních kilometrů.

I když se to zprvu jevilo jako nemožné, našli slovenští astronomové během posledních několika dnů 64 úlomků o celkové hmotnosti 3,92 kg. Největší nalezený úlomek má velikost 12 cm o hmotnosti 2,19 kg. Nejmenší úlomek je menší než 1 cm a jeho hmotnost je 0,57 g.

Nebude to dlouho trvat a budou nalezeny další části vesmírného cestovatele a časem i pozice, ze které se k nám dostal. Meteorit Košice se tak zařadí mezi několik málo meteoritů světa s vyplněným rodokmenem.

Záběry bolidu na obloze z Maďarska: http://www.youtube.com/watch?v=Y2e3qgjtmnU