Pád planetky do atmosféry Jupitera

5. červen 2010 | 06.00 |

I amatérští astronomové mohou stále být těmi  prvními, kdo si na noční obloze všimne zajímavého úkazu. To štěstí měl dne 3. června 2010 počítačový programátor Anthony Wesley z Austrálie, který na úkaz upozornil další astrononomy a jeho pozorování potvrdil Christopher Go z Filipín. Podařilo se jim zachytit  přímou srážku planetky s planetou Jupiter.

Jupiter tentokrát zafungoval nejenom jako "vysavač" komet, které chytá na své cestě sluneční soustavou. Některé případy pádu komet do jeho atmosféry jsou nezapomenutelné. Například v roce 1994 byla zachycena při svém pádu kometa Shoemaker-Levy 9, která byla nejprve gravitací Jupitera roztrhána na jednotlivé fragmenty, které pak postupně mizely v atmosféře Jupitera.

Tentokrát skončila v náručí obří planety planetka a na záznamu z videa je patrný asi 2 sekundy trvající záblesk při této kolizi. V atmosféře Jupitera by mohla nyní mohla být pozorovatelná nevýrazná temná skvrna Té by si mohl všimnout  Hubbleův kosmický teleskop, který byl na tento úkaz ihned nasměrován.

Wesley se proslavil i minulý rok, když v oblasti jižního pólu Jupiteru pozoroval jizvu velikosti Tichého oceánu, která zřejmě vznikla dopadem asteroidu. To bylo také později potvrzeno ve sledování Jupitera infračerveným teleskopem na Havaji.