Subjektivní pocit chladu

6. říjen 2009 | 06.00 |

sklepVlhký vzduch, který je ve sklepě či v jeskyni se nám jeví chladnější než mnohem sušší vzduch venku, i když teploměr ukazuje stejnou teplotu. A obráceně. Je-li teplota vzduchu vyšší než tělesná teplota, je pak vlhčí vzduch pociťován jako teplejší. Kde se berou tyto subjektivní pocity? Dají se fyzikálně objasnit?

Pokud má tělo větší teplotu než okolní prostředí, pak svoji energii předává do okolí. Čím rychleji člověk ztrácí teplo, tím pociťuje větší chlad. Rychlost, se kterou tělo ztrácí teplo, závisí na počtu nárazů molekul na tělo za určitý čas a na množství energie předané při každém nárazu. Molekuly vody jsou lehčí než ostatní molekuly ve vzduchu, proto vykonají za určitý čas více nárazů. Navíc obsahují tři atomy na rozdíl od molekul kyslíku a dusíku ve vzduchu a jejich struktura je nelineární.

U lineárních molekul se uplatňuje rotace molekul ve dvou směrech a vibrace jen v jednom směru, zatímco u molekul vody jsou 3 rotační a 3 vibrační stupně volnosti.  Každý náraz molekuly vody na tělo proto může přenést více energie než náraz dvouatomových molekul plynů obsažených ve vzduchu.  Výsledkem pak je to, že molekuly vody uskuteční za stejný čas více nárazů a při každém nárazu pohlcují více energie, čímž způsobují, že tělo ztrácí teplo rychleji než v prostředí suchého vzduchu.