Lišky a zemský magnetismus

13. leden 2011 | 06.00 |

Magnetické pole Země není příliš silné. V našich zeměpisných šířkách je hodnota magnetické indukce magnetického pole Země řádově v desítkách mikrotesla, zatímco v blízkosti trvalých magnetů  se hodnota pohybuje řádově v desetinách tesla.  Lidé tak magnetické pole Země bez pomoci například magnetky nevnímají. Ovšem u zvířat je to poněkud jinak. Některá zvířata se podle magnetického pole Země úspěšně orientují - například některé druhy  ptáků, netopýrů, hlodavců či velryb. Vědci dokonce ze satelitních snímků vypozorovali, že pasoucí se krávy nebo spárkatá zvěř se na loukách přednostně postaví severojižním směrem. Čeští vědci přišli nyní s objevem, že i lišky se při lovu zřejmě orientují podle magnetického pole Země.

Jednou z uvažovaných hypotéz je, že lišky využívají magnetické pole Země k přesnějšímu odhadu vzdálenosti zejména při lovu v nepřehledném terénu ve vysoké trávě nebo na sněhu. V případě lišek údajně magnetické pole může při vhodném nasměrování severojižním směrem zbystřovat jejich smysly natolik, že jim přesněji pomůžou určit směr lovu a vzdálenost kořisti.

Biologové v Česku pozorovali více než 80 lišek při téměř 600 útocích na kořist. Eliminovali přitom vliv větru nebo polohu slunce na obloze. Zjistili,  že při způsobu lovu lišek zvaném "myškování" byly lišky při skocích směrem k severu úspěšné v 74 %, ale při skocích k jihu byla úspěšnost kolem 60 %, v ostatních směrech pouze do 18 %. Liška  se při tomto způsobu lovu připlíží k místu, kde očekává kořist, zbystří smysly, vyskočí do výšky a dopadne na svou oběť.

Podle hypotézy biologů mohou lišky vnímat severní směr jako odlišnou tmavší plochu ve svém zorném poli. Když se kořist dostane na okraj takové plochy, liška ví, že právě v té chvíli se ocitla v dosahu jejího skoku.

Pokud se tyto odvážné hypotézy potvrdí, pak se lišky do učebnic fyziky zamíří i do jiné kapitoly než je elektrostatika, kde jsou díky svému elektrizujícímu ohonu.