Největší pozorování vesmíru všech dob

20. listopad 2009 | 06.00 |

kvasarNa srpnovém zasedání Mezinárodní astronomické unie se její účastnici dohodli na zajímavém projektu. Od středy 18.11. 2009 se na 24 hodin zaměřil na vesmír největší dalekohled na světě. Ovšem nejednalo se o dalekohled jeden, ale o synchronizaci 35 největších radiových observatoří na všech kontinentech. Dosavadní rekord pro společná radioastronomická pozorování byl 23 teleskopů. Radioteleskopy sledovaly oblohu se společným cílem, přesně zaměřit pozice vzdálených kvasarů. Dohodly se na pozorování  295 mimogalaktických objektů.

Do pozorování se zapojily radioteleskopy na celém světě: v Asii, Austrálii, Evropě, Severní a Jižní Americe, Antarktidě a v Tichomoří. Těchto 35 teleskopů se zesynchronizovalo podle principů radiové interferometrie s velmi dlouhou základnou. Tato metoda umožňuje využít i menší, navzájem vzdálené radioteleskopy, spolu je propojit při měření a tak získat mnohem přesnější úhlové rozlišení. Na tomto principu již pracuje systém Very Long Base Array, soustava 10 radiových parabol s průměrem 25 metrů, které jsou rozmístěné na území USA. Tato interferenční metoda eliminuje chyby vznikající při časově nezávislém pozorování stejného objektu z více míst.

Kvasary (QUASi-stellAR radio sources) jsou podle předpokladů vědců galaxie se supermasivními černými dírami ve svých jádrech. Jejich obrovitá gravitace přitahuje obrovské masy hmoty, které urychlují na extrémní rychlosti. Proto intenzivně vysílají záření v širokém spektru elektromagnetického záření. Vzdálenosti větší než 780 miliónů světelných let (ale povětšinou jde o miliardy světelných let) způsobují, že kvasary vnímáme jako nehybné, masivním hvězdám podobné bodové zdroje záření s velkým kosmologickým rudým posuvem. Představují ideální stabilní body Mezinárodního nebeského referenčního systému International Celestial Reference Frame, podle kterého astronomové určují přesné polohy všech pozorovaných objektů. Dosavadní systém, vytvořený na základě známých pozic 212 objektů, převážně kvasarů, je platný od roku 1998 a toto společné radioastronomické pozorování, které proběhlo pod názvem Very Large Astrometry Session, mělo jediný cíl – jeho zdokonalení.

Podle Dagmar Gregorové