Voda na planetkách

11. květen 2010 | 06.00 |

asteroidsCeněnou látkou ve vesmíru není zlato, další drahé kovy či diamanty, ale obyčejná voda. Důkazy její existence již byly učiněny na Měsíci a také na největší planetce mezi Marsem a Jupiterem - dnes již označované jako trpasličí planetě Ceres. Nyní astronomové s použitím dalekohledů NASA po šestiletém úsilí odhalili přítomnost vodního ledu na planetce Themis. To by mohlo znamenat, že i na ostatních planetkách by se mohly nacházet zásoby vodního ledu využitelné v budoucím možném planetárním průzkumu.

Dlouhou dobu se předpokládalo, že v pásmu planetek (asteroidů) nemůže být objeveno žádné významné množství vody. Nositelem vody ve sluneční soustavě tak zůstávaly komety, které dopravily část vody nejenom na naši Zemi, ale i na Měsíc.

Voda se tedy nachází i na trpasličí planetě Ceres, která jako jediná je kulatá a má průměr přibližně 930 km. Obsahuje 25 % celkové hmotnosti těles v hlavním pásu planetek. Astronomové si myslí, že vodní led může být ukryt pod kůrou Ceres, protože její hustota je nižší než průměrná hustota zemské kůry. A navíc spektroskopický výzkum povrchu Ceres přinesl důkazy přítomnosti minerálů, obsahujících vodu. Za předpokladu, že Ceres je z 25 % složena z vody, potom jí může mít více, než činí zásoby pitné vody na Zemi. Voda na planetce Ceres může existovat pouze v podobě ledu, nacházejícího se v plášti tělesa, který obaluje tuhé jádro trpasličí planety.

Nyní bylo v časopise Nature publikováno, že vědci pracující v projektu Near-Earth Object Program Office v Jet Propulsion Laboratory (Pasadena, Kalifornie) odhalili dalekohledem ITF (Infrared Telescope Facility) pracující v oboru infračerveného záření i na zmiňované planetce Themis (s průměrem asi 200km)  přítomnost vodního ledu a organických látek na bázi uhlíku.