Vyzkoušejte si animovaný urychlovač

7. květen 2010 | 06.00 |

accelNež začne skutečně fungovat urychlovač LHC a než budou publicisté psát o nových vědeckých poznatcích by bylo dobré se podívat na obecné principy jeho činnosti. Urychlovač částic se používá k dodávání pohybové energie nabitým částicím (protony, elektrony, pozitrony...), které jsou urychlovány rozdílem potenciálů elektrického pole. Urychlovač způsobuje čelní srážky mezi dvěma svazky částic stejného druhu, buď protony, nebo různými typy iontů. Během srážky dojde k rozptýlení částic a pokud mají dostatečnou energii, vznikají přitom další částice. Procesy během srážky zaznamenávají a vyhodnocují částicové detektory. Urychlovače slouží k výzkumu elementárních částic, ale i v technické praxi. Existují dva základní typy urychlovačů: lineární a kruhový.

V kruhovém urychlovači je dráha elektrickým polem urychlovaných částic zakřivována magnetickým polem, které svazek přesně zaostřuje a slouží i k udržení částic na kruhové dráze. Vysvětlením vlastního principu a obsluhy urychlovače částic v CERNU vás provede animovaná simulace http://microcosm.web.cern.ch/microcosm/LHCGame/modintro.swf.

Zde si kromě získávání fyzikálních znalostí můžete procvičit svoji němčinu, angličtinu, francouzštinu či italštinu.