Proton se zmenšil?

11. červenec 2010 | 06.00 |

protonObjevitelem protonu se stal v roce 1918  Ernest Rutherford.  Když prováděl pokusy se svými oblíbenými alfa částicemi (heliová jádra) zpozoroval, že alfa částice vystřelované do plynného dusíku, se v jeho scintilačním detektoru chovají podobně jako kladná jádra vodíku. Rutherford určil, že zdrojem jader vodíku musí být dusík, a proto musí obsahovat jádra vodíku. Domníval se, že jádra vodíku, s atomovým číslem 1, musí být elementární částice.  Dal jim název proton, podle řeckého protos, (jedna nebo první). V následujících letech byly o protonu zjištěny všechny důležité parametry - hmotnost, velikost, náboj,... Zdálo by se, že nás již nemůže ničím udivit. Omyl - vědci nyní zjistili, že protony mají o 4% menší poloměr, než se předpokládalo.

Výsledky desetiletého výzkumu mezinárodního vědeckého týmu z Institutu Maxe Placka v Německu odhadují poloměr protonu na 0,8418 femtometru. Z těchto výsledků jsou pěkně šokováni, protože doposud se poloměr protonu uváděl s hodnotou 0,8768 femtometru. Zatím si tyto výsledky nedokážou vhodně vysvětlit a opakováním experimentů čekají na potvrzení překvapivého výsledku.

Nečekaný objev menších protonů může přepsat některé zákony kvantové fyziky, uvedl na internetové stránce časopis National Geographic: www.nationalgeographic.com. Spekuluje se o tom, že zřejmě nebyla přesně změřena Rydbergova konstanta. Ta představuje největší možný vlnočet (to je vlastně převrácená hodnota vlnové délky) světla, které může vyzářit atom vodíku, obsahující právě jeden proton ve svém jádru.