Saturnův měsíc Rhea "ztratil" prstenec

16. srpen 2010 | 06.00 |

rheaDalší anomálie ve sluneční soustavě zřejmě padla. Vědci se totiž doposud domnívali, že Saturnův měsíc Rhea obklopuje prstenec tvořený z částic. Tuto zvláštnost objevila v roce 2005 sonda Cassini, při svém přeletu nad magnetickým pólem Saturnu. Kolem Rhey se měl nacházet trojitý prstenec tvořený drobným materiálem, který blokoval ionty a elektrony ze Saturnu. Byla to docela senzace, protože Rhea by tím pádem byl jediným pevným kosmickým tělesem (navíc jediným měsícem) ve sluneční soustavě, který by měl prstenec.

Sonda Cassini však fotografovala okolí Saturnu i v letech 2008 a 2009. Nyní odborníci snímky analyzovali a zjistili, že kolem zmiňovaného Saturnova měsíce se žádný kroužící pevný materiál tvořící prstenec, nevyskytuje. Vědci si však zatím nedokážou pět let starou anomálii kolem Rhey, kterou Cassini zaregistrovala, jiným způsobem vysvětlit.

Rhea je největší ze Saturnových ledových měsíců. Objeven byl roku 1672  Giovannim Domenicem Cassinim. Od Saturnu je vzdálen 527 040 kilometrů. Jeho poloměr je 764 kilometrů.  Povrch měsíce Rhea je pokryt impaktními krátery. Největší z nich, kráter Izanagi, má průměr 300 km. Na straně měsíce trvale odvrácené od Saturna je soustava světlých pruhů.