Fyzmatik zamíří v září do vesmíru

12. červen 2010 | 06.00 |

EndeavourChcete se vydat do vesmíru? Máte tuto možnost  prostřednictvím americké agentury NASA a jejího projektu Face in Space. NASA nabízí všem zájemcům poslat svou fotografii nebo jenom své jméno, které budou na umístěny na palubě raketoplánů při jejich posledních vesmírných misích.

Na poslední cestu na orbitální dráhu kolem Země zamíří totiž koncem letošního roku dva americké raketoplány a vy můžete být přitom. Raketoplán Endeavour ve své zářijové misi s kódem STS-134 má být posledním letem programu Space Shuttle. Mezi hlavní úkoly mise patří připojení spektrometru AMS-02 (Alpha Magnetic Spectrometer 2) a venkovní nehermetizované plošiny EXPRESS Logistics Carriers k Mezinárodní vesmírné stanici.

Listopadová mise STS-133 bude zřejmě posledním startem raketoplánu Discovery. Hlavní úkol je připojení EXPRESS Logistics Carriers k ISS. Během mise má být na palubu ISS dopraven i americký robot nazvaný Robonaut 2 pro testování ve stavu bez tíže.

Na palubu raketoplánu dostanete své jméno nebo fotografii tak, že nejprve navštívíte internetovou stránku: http://faceinspace.nasa.gov/
Nejprve klikněte na ikonu "Participate" (Podílet se). Přečtěte si podmínky a pak pokud vám již bylo 13 let musíte souhlasit kliknutím na "I agree".
Ve formuláři vyplňte bez diakritiky vaše jméno a příjmení, stát a misi na které poletí vaše fotka či jméno. Nakonec si vytiskněte a uložte potvrzující stránku, která vám potvrdí "letové" informace.

Na stránku se můžete později vrátit a sledovat aktuální stav dané mise. A až vaše mise skončí webová stránka NASA účastníkům vygeneruje certifikát, že jejich portrét doletěl na oběžnou dráhu. Tak až mi přijde certifikát, tak jej sem určitě dám.